Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telefonrådgivning minskade akutbesöken

Publicerad: 28 mars 2006, 09:59

Bättre telefonrådgivning och mer information på webben gav gott resultat för S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm. Besöken på akutmottagningen minskade med 12 procent förra året.


Ämnen i artikeln:

Stockholms läns landstingS:t Eriks ögonsjukhus

Under 2005 genomfördes 26.300 besök på S:t Eriks ögonakut, vilket är cirka 3.500 färre akutbesök än 2004. Under året gjordes en tydligare gallring, vilket innebar att patienter med lindriga ögonbesvär kunde få råd via telefon eller hänvisas till förbokade läkartider.

- Vår satsning på telefonrådgivning, mer information på webbplatsen och hänvisning till rätt vårdnivå har fallit väl ut. Antalet patienter med lindriga ögonbesvär sjönk markant på ögonakuten samtidigt som antalet patienter med svårare diagnoser varit oförändrat, säger Magnus Gjötterberg, chefsläkare på S:t Eriks ögonsjukhus i ett pressmeddelande med anledning av sjukhusets bokslut.

S:t Eriks ögonsjukhus redovisar ett positivt resultat på 2,6 miljoner kronor för år 2005.

Cecilia Bohlin

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev