Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Toaletten ny anslagstavla

Publicerad: 7 januari 2011, 12:19

Ledningen vid barnsjukhuset i Sydney tröttnade på att dåligt gehör för traditionella nyhetsbrev.


Varannan månad sätts nyhetsbrevet Toilet Paper, upp på akutavdelningens personaltoaletter på barnsjukhuset i Westmead, skriver det australiska nyhetsbrevet 6minutes.

Ledningen hade märkt att andra informationsvägar gav litet gehör på den stressiga akutavdelningen.

 För att ta reda på om toaletterna var ett bra informationsforum gjordes ett test, vars resultat publicerats i tidskriften Emergency Medicine Australasia.

 I nyhetsbrevet på toalettväggarna lade sjukhusets ledning in information om en verksamhetsförändring som inte fanns att läsa någon annanstans.

En enkät visade att 61 procent av de 115 anställda på akuten kände till förändringen och att hälften av dem sa att de hade läst det i Toilet Paper. 12 procent hade fått informationen av någon annan, skriver 6 minutes.

 Nyhetsbrevet visade sig vara mest effektivt på damtoaletterna, men yrkesroll och antal toalettbesök hade ingen betydelse för hur väl budskapet gick fram.

 Författarna anser det bevisat att nyhetsbrevet är en värdefull informationskanal och att ytterligare studier krävs för att klarlägga möjligheterna till kommunikation via toalettutrymmena.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News