Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Utredare ska syna hantering av klagomål

Publicerad: 12 juni 2014, 12:02

Patienternas klagomål på sjukvården är så många att det krävs en ny modell för att ta hand om dem. En utredare ska lämna förslag på hur.


Högarna med klagomål från enskilda patienter har vuxit sig skyhöga på Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Myndigheten har i en skrivelse till regeringen föreslagit att landstingens patientnämnder skulle kunna ta över en del av ärendena i stället.

Men detta har nämnderna runt om i landet reagerat emot. Även de har skrivit till socialdepartementet och framfört sina synpunkter.

I dag, torsdag, har regeringen beslutat om ett kommittédirektiv där en särskild utredare ska se över den nuvarande hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården.

Syftet med uppdraget är att utforma en enklare, mer ändamålsenlig och effektiv hantering som i högre grad ger patienterna svar på frågor om varför vårdskador har uppstått och vad vårdgivarna tänker göra för att det inte ska inträffa igen.

Utredningsuppdraget ska redovisas den 31 december 2015. Någon utredare är ännu inte utsedd.

MIA WÄRNGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev