Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 7 oktober 2009, 08:40
Vägen till Kinas vårdmarknad
SEMINARIUM Utan en bra partner går det inte. Det är ett av budskapen på Dagens Medicins seminarium den 12 november om vårdmarknaden i Kina.
Tom Sundelin var tidigare försäljningschef vid medicinteknikföretaget Aerocrine. På seminariet Vårdmarknad Kina, som arrangeras av Dagens Medicin tillsammans med kommunikationsföretaget Springtime, kommer han att berätta om hur det gick till när företaget lyckades etablera sin metod för att mäta inflammation i luftvägarna på astmapatienter i Kina.
– Det mest avgörande för ett företag som vill lyckas i Kina är att verkligen hitta en långsiktig och stabil partner där eller bra lokal personal som verkligen är beredda att lägga den kraft som krävs, säger han.
i princip är det omöjligt för ett utländskt företag att själv etablera sig på den kinesiska vårdmarknaden, anser Tom Sundelin, i dag vd för företagen IM-Medico och Quickels System.
– Att som europé navigera runt i systemet är i det närmaste utsiktslöst, säger han.
Seminariet, som äger rum på förmiddagen den 12 november, fokuserar på den gigantiska hälsoreform som just nu genomförs i Kina och som innebär att landets befolkning på 1,3 miljarder människor ska få tillgång till grundläggande sjukvård.
På seminariet kommer konsulterna Patrik Lockne och Martin Stenberg med utgångspunkt från sin verksamhet i Shanghai att berätta om de möjligheter som nu öppnas på den kinesiska vårdreformen. Björn Kellgren, sinolog och forskare i socialantropologi vid Stockholms universitet, sätter in reformen i ett historiskt och kulturellt sammanhang – hur har vården skötts i Kina traditionellt och hur fungerar den i praktiken i dag?
Dessutom presenterar David Kruse, vd för Apoteket International AB, slutsatserna från en studie om Kina som framtida marknad för kunskapstjänster.
Mer information finns på http://www.dagensmedicin.se/nyheter/seminarium/kina/.