Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Väntrummets betydelse i sjukvården kartlagd

Publicerad: 26 maj 2008, 17:06

Bemötandet är viktigt för patienter som väntar. Den föga förvånande slutsatsen är nu vetenskapligt belagd.


Doktoranden Ebru Ayas vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling på Linköpings universitet har undersökt hur väntrummen påverkar patienterna.

– Att känna sig välkommen och betydelsefull är centralt för patienten. Väntummens utformning är viktig, men inte lika viktig som personalens bemötande. Patienterna vill känna att de är i trygga händer och det måste börja redan i väntrummet, säger Ebru Ayas i ett pressmeddelande från Landstinget i Östergötland.

Det visade sig att lugn och ro står högt på önskelistan. Man vill till exempel slippa höga barnskrik, mobiltelefoner och vårdpersonal som pratar högt med varandra.

För att åstadkomma det kan man till exempel ha en separat lekhörna, varm färgskala i rummet och växter. Stolar och fåtöljer kan ställas i små sittgrupper för att skapa avskildhet och möjliggöra enskilda samtal. Det visade sig nämligen att intresset för att prata med andra patienter medan man väntar skiljer sig åt.

– Äldre patienter vill till exempel gärna prata och umgås medan de väntar. Väntrummet är för dem en plats för personligt utbyte och de vill gärna sitta bredvid någon i stället för avskilt, som många yngre patienter föredrar, säger Ebru Ayas i pressmeddelandet.

Däremot vill båda grupperna försäkra sig om sekretess vid receptionen.

För att känna sig trygg och säker räcker inte brandsläckare och nödutgångar. Vårdpersonalen och framför allt receptionisten spelar en avgörande roll för att patienterna ska känna sig trygga.

Studien är utförd på sex vårdcentraler i Östergötland. 28 medarbetare och 60 väntande patienter har tillfrågats om hur de uppfattar väntrummen i vården.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev