Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vårdcentral missade 112

Publicerad: 19 april 2013, 13:57

Patienter med bröstsmärta, andningsproblem eller allvarlig skada fick via ett röstmeddelande rådet att ringa 400 150.


Vart kommer man då?

– Till vårt nödnummer där vi under kontorstid alltid svarar inom cirka 15 sekunder och vid behov kan hänvisa vidare till 112. Enligt vårt avtal med Västra Götalandsregionen är vi i likhet med alla andra vårdcentraler skyldiga att ha ett sådant nummer, säger Bengt Aldell, verksamhetschef vid Maria Alberts vårdcentral i Trollhättan.

Men patienter med bröstsmärta, andningsproblem eller allvarlig skada bör väl ringa direkt till 112?

– Jag kan delvis hålla med dig, och tar till mig av kritiken. Som jag ser det nu kommer telefonmeddelandet, som för övrigt nyligen lagts in i samband med att vi installerat en ny modern telefonväxel, att ändras för att ge ett tydligare budskap.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News