Nyheter
Vårdcentral missade 112
Publicerad: 19 april 2013, 13:57
Patienter med bröstsmärta, andningsproblem eller allvarlig skada fick via ett röstmeddelande rådet att ringa 400 150.
Vart kommer man då?
– Till vårt nödnummer där vi under kontorstid alltid svarar inom cirka 15 sekunder och vid behov kan hänvisa vidare till 112. Enligt vårt avtal med Västra Götalandsregionen är vi i likhet med alla andra vårdcentraler skyldiga att ha ett sådant nummer, säger Bengt Aldell, verksamhetschef vid Maria Alberts vårdcentral i Trollhättan.
Men patienter med bröstsmärta, andningsproblem eller allvarlig skada bör väl ringa direkt till 112?
– Jag kan delvis hålla med dig, och tar till mig av kritiken. Som jag ser det nu kommer telefonmeddelandet, som för övrigt nyligen lagts in i samband med att vi installerat en ny modern telefonväxel, att ändras för att ge ett tydligare budskap.