Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vårdcentraler bättre på att svara i telefon

Publicerad: 10 november 2005, 14:56

Stockholms läns landstings vårdcentraler har blivit mer tillgängliga via telefon.


I dag presenterade sjukvårdslandstingsrådet Inger Ros (s) resultatet av höstens telefontillgänglighetsmätning. Sedan mätningen våren 2005 har vårdcentralerna förbättrat sitt resultat med 8 procent. 84,6 procnt av samtalen besvarades eller återuppringdes inom angivna mål.

För att räknas som ett godkänt samtal krävs att vårdcentralerna svarar inom 1,5 minuter utan köfunktion, inom 10 minuter med köfunktion eller senast 15 minuter efter utlovad tid om telefonsystemet TeleQ används.  

- Vi ställer höga krav på våra vårdcentraler och det har givit resultat. Vårdcentralerna fortsätter att förbättra telefontillgängligheten, säger sjukvårdslandstingsrådet Inger Ros (s) i ett pressmeddelande.

- Detta visar att telefontillgängligheten inte handlar om pengabrist. Man kan förändra mycket genom att välja vart man lägger fokus och hur man organiserar sitt arbete. Jag är stolt över vårdcentralernas hårda arbete och glad för alla patienter som nu har det lättare att komma fram på telefon, säger Inger Ros (s).

Cecilia Bohlin

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev