Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vårdens täta brandväggar stoppar utbildning på nätet

Publicerad: 17 maj 2006, 11:05

RONNEBY. E-lärande inom vårdutbildning börjar bli etablerat på universitet och högskolor. Nu finns ett tryck för webbaserad utbildning ute på klinikerna. Men sjukhusens höga krav på IT-säkerhet ställer till problem.


Inge Axelsson, barnläkare på barnkliniken vid Östersunds sjukhus, har med hjälp av EU-stöd tagit fram en webbaserad utbildning i pediatrik för läkare och sjuksköterskor.   - Men i varje landsting som jag har besökt för att berätta om programmet har jag stött på problem. För att kunna visa de rörliga illustrationer som ingår i utbildningen krävs nämligen att man kan installera programmet Macromedia Flash, och det går inte i landstingens datorer om inte IT-avdelningarna gör en speciallösning, säger Inge Axelsson.

Han var en av 500 deltagare på den konferens om nätbaserad utbildning, Netlearning 2006, som i förra veckan hölls i Ronneby.   Han är inte ensam om att ha stoppats av de höga säkerhetsmurarna i kontakterna med sjukvården. Pia Tingström är projektledare för   e-lärande öst vid Hälsouniversitetet i Linköping. Projektet är ett samarbete med bland andra Landstinget i Östergötland, Landstinget i Kalmar län och Landstinget i Jönköpings län för att samordna användningen av IT-stöd i utbildning inom vård och omsorg. För detta har de fått drygt 2 miljoner kronor i projektanslag.  - Det finns fantastiska möjligheter att använda dagens tekniska resurser för att göra utbildningar på kliniknivå. E-lärande passar särskilt bra i verksamheter där det är svårt att komma ifrån, vilket ofta är fallet i sjukvården, säger Pia Tingström.

Ändå går det trögt. På konferensen presenterade Pia Tingström en lång lista över tekniska hinder som hon och hennes medarbetare stött på i arbetet med att få sjukhus och andra vårdverksamheter att börja använda it i sin fortbildning av anställda. Det handlar om brandväggar, bandbredd, brist på utrustning och olika inställningar på datorer.

Brandväggarna har varit det största problemet. Sjukhusens it-avdelningar är enligt Pia Tingström högst motvilliga att släppa in den typ av system och program som är nödvändiga för att genomföra utbildningar via nätet, till exempel webbbaserade videokonferenssystem.

Det mest kända videokonferenssystemet är Marratech. Med detta går det att synkront hålla en utbildning för flera hundra deltagare som följer en föreläsning på sin dator. Varje deltagare kan interagera och ställa frågor on line, som om de satt i ett klassrum. Deltagarna kan också prata och diskutera med varandra.  - Det var ett stort motstånd när vi ville använda Marratech på sjukhusen. it-avdelningarna såg det som en säkerhetsrisk. Egentligen är det ett mycket säkert system, men om man inte vet hur det fungerar är det lätt att tro att det öppnar upp för intrång, berättar Pia Tingström.

I projektet har man tills vidare valt att lösa problemet genom att använda universitetens och högskolornas servrar som deltagarna kopplar upp sig mot. Men om e-lärande ska bli en del av sjukvårdens vardag behövs andra lösningar, konstaterar Pia Tingström.  - Därför startar vi nu ett projekt där vi samlar IT-chefer och IT-tekniker från landsting, kommuner, universitet och högskolor för att diskutera hur e-lärande tekniskt kan integreras i verksamheten.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev