Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Vi är vår egen lyckas smed”

Publicerad: 21 december 2016, 09:32

Lars Skutholm.

Apoteket AB vill expandera och ser inga begränsningar för hur stort företaget kan bli, berättar företagets vice vd Lars Skutholm i en intervju med Dagens Apotek.

Ämnen i artikeln:

Apoteket AB

– Det som vi är mest stolta över är att svenska folket har valt oss till Sveriges mest hållbara företag.

Så svarar Lars Skutholm, Apoteket AB:s vice vd, på frågan om vilken som har varit årets viktigaste händelse för företaget. Han syftar på Sustainable Brand Index, som bygger på ett stort antal konsumentintervjuer om socialt ansvarstagande och miljöansvar där Apoteket AB i år blev högst rankat.

Enligt Lars Skutholm har Apoteket AB blivit en förebild för branschen vad gäller hållbarhet och miljömedvetenhet.

– Jag märker att fler apoteksaktörer lyfter kvalitet och hållbarhet nu och vi är glada över att gå i bräschen för det, säger han.

Men enligt en undersökning från Naturskyddsföreningen i september har bara i snitt 4 procent av hygienprodukter på apotek och i butiker märkningen ”Svanen” eller ”Bra miljöval”. Hur rimmar det med vad du säger?

– Det finns många typer av märkningar och jag tycker inte att den här branschen är sämre än andra på att använda dessa. Vi jobbar hela tiden för att blir bättre och jag tror att vi ligger bra till.

Liksom andra företrädare för apotekskedjor som Dagens Apotek har intervjuat om året som gått pekar Lars Skutholm ut den digitala utvecklingen som viktig för kedjan i år.

– Det har skett en större mognad hos kunderna och julhandeln sker mer via webben i år än förra året. För oss innebär det att vi möter kunderna via fler plattformar. Vi har tjänster via appar, e-handel och så har vi inlett ett samarbete med den digitala vårdcentralen Min Doktor.

Under året har Apoteket AB öppnat flera nya apotek.

Hur är er målsättning vad gäller marknadsandel?

– Vi vill expandera och fortsätta att vara Sveriges största apotekskedja. Men att vara störst är inget självändamål, däremot tror vi så mycket på vårt erbjudande att vi har ambitionen att växa.

Tidigare var det reglerat hur stor marknadsandel Apoteket AB fick ha, men någon sådan lagbegränsning finns inte längre.

Anser ni ändå att det finns ett tak för hur stor marknadsandel ni bör ha?

– Nej, det gör vi inte. Vi känner inga begränsningar. Som andra aktörer på den här marknaden är vi vår egen lyckas smed.

Relaterat material

Växande e-handel viktig för Hjärtat

Lloyds lyfter fram läkare i läsplattan

Apoteket AB bäst på hållbarhet

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev