Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

“Vi måste ha mycket större kundfokus”

Publicerad: 28 oktober 2013, 08:43

Johan Assarsson.

Foto: Sergio Joselovsky

Cehis och Inera måste lyssna mycket mer på vad hälso- och sjukvården vill ha och börja använda marknaden på ett nytt sätt, anser nya chefen Johan Assarsson.


I fredags började Johan Assarsson arbeta som chef för Cehis och tillförordnad vd för Inera. Han har många års erfarenhet av hälso- och sjukvårdsfrågor – inte minst e-hälsa – och har tidigare jobbat som bland annat regiondirektör i Västra Götaland och landstingsdirektör i Kalmar. Senast kommer han från uppdraget som regeringens särskilda utredare för patientmaktsutredningen, men nu gör han sig alltså redo för att ruska om Cehis och Inera.

– Det finns som jag tolkar det ett starkt önskemål om en nystart. Det är dags att vara självkritiska och ödmjuka när det gäller hur Cehis och Inera har arbetat. Jag upplever att det finns en frustration på många håll i hälso- och sjukvården och att man tycker att funktionaliteten inte alltid är perfekt i de produkter vi levererar, och att utvecklingstakten är för långsam. Och frågan är om vi lyssnar tillräckligt på vad hälso- och sjukvården har för behov. Frågan är om de är med tillräckligt mycket innan vi tar fram olika produkter och om de är med tillräckligt mycket när vi ska implementera produkterna. Jag tror inte det. Vi måste ha mycket större kundfokus.

Hur ska det gå till?

– Jag har en vision om att verksamheten ska längta efter våra produkter, inte pusta och stöna och tycka att det är jobbigt som när Pascal och NPÖ infördes. I dag står verksamheten inte och väntar otåligt på våra produkter. Det måste bli tvärtom, det måste finnas ett sug. Därför måste verksamheterna vara med mycket mer redan från början, och vi på Cehis och Inera måste vara kritiska till den beställar- och utförarmodell som vi har haft.

Vad är det första du ska göra som chef?

– Jag ska komma in i arbetet och informera dem som är berörda på Cehis och Inera och höra vad det finns för synpunkter. En annan viktig sak är att se till att genomföra sammanslagningen så att det blir en gemensam organisation. Vi måste kritiskt granska om vi behöver göra rationaliseringar och kostnadseffektiviseringar på central nivå. Den här sidan av årsskiftet ska vi minst vara färdiga med ett skarpt förslag på vad vi ska göra.

Vad ser du som den största utmaningen för Cehis och Inera?

– Ett utökat kundfokus som jag nämnde tidigare. Vi måste se till att leverera det vården behöver, vi måste lösa problem och underlätta för verksamheterna i vardagen. Sedan kan jag också fundera på om vi använder de innovationer som finns i den privata sektorn tillräckligt mycket. Det finns många småföretag som har kloka idéer och vi lyssnar inte tillräckligt mycket på dem. Marknaden i en vidare bemärkelse måste få komma till tals mer, den har en oerhört viktig roll för vårt kommande arbete.

CHRISTOFFER NILSSON

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev