Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vill se längre utbildning för larmoperatörer

Publicerad: 15 maj 2013, 11:51

Larmpersonal måste vara skicklig på att kommunicera och för det krävs ordentlig utbildning, framhåller Katarina Bohm, en av arrangörerna till en konferens om larmcentralens roll.


Just nu pågår en konferens på Södersjukhuset i Stockholm om larmcentralens roll i akutsjukvården.

– Hur operatören tar emot och hanterar larmsamtal är ofta avgörande för utgången för patienten och vilken vård hon eller han får senare. Hela vårdkedjan börjar i larmcentralen, ändå är det här ett område som är negligerat av hälso- och sjukvården, säger Katarina Bohm, forskare och sjuksköterska som är en av arrangörerna till konferensen.

Under onsdagsförmiddagen talade hon om att det behövs mer forskning om hur larmoperatörer tar emot samtal.

– Vi måste fortsätta studera hur vi på bästa sätt bedömer vitala parametrar som andning, medvetande och cirkulation via telefon.

Flera talare betonade att mycket fokus ligger på att identifiera hjärtstillestånd, medan rutinerna för att identifiera andra akuta tillstånd som stroke inte är lika prioriterat.

Katarina Bohm betonar att en larmoperatör måste vara väldigt duktig på att kommunicera över telefon för att kunna göra korrekta bedömningar.

– För att uppnå det krävs utbildning. I dag anser flera landsting att det räcker med att man är sjuksköterska för att vara larmoperatör.

Hon anser att det förslag om utbildning som nyligen presenterades i Alarmeringstjänstutredningen är bra. Enligt det ska det krävas en särskild utbildning på ett och ett halvt år i stället för sjuksköterskeexamen för att få bli larmoperatör.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev