Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Omvårdnad

Apoteksmiss ledde till överdosering

Publicerad: 25 juli 2016, 10:51

En 85 årig kvinna fick föras till sjukhus efter att ha fått tio gånger för hög morfindos, orsaken var en miss i Apoteket AB:s hantering av dosförpackningar, rapporterar Smålands-Tidningen.


Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Det var i juni som kvinnas läkare bedömde att hennes smärtstillande medicin inte var tillräcklig, hon ordinerades då tio milligram morfin två gånger om dagen för sina besvär. Ett misstag i Apotekets dosförpackning ledde till att kvinnan istället fick 100 milligram två gånger om dagen.

Överdoseringen ledde till att kvinnans medvetande påverkades och hon fick föras med ambulans till sjukhus, enligt tidningen ska hon inte ha fått några bestående skador. Läkarhuset har anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg då den kunde ha medfört allvarlig vårdskada.

Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev