Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Omvårdnad

Mindre öppna frågor i anmälda samtal till 1177

Publicerad: 20 oktober 2014, 09:42

Telefonsamtal till sjukvårdsupplysningen 1177 som senare anmälts enligt Lex Maria präglades i mindre grad av uppmaningar till patienterna att berätta, enligt en ny studie som publiceras i tidskriften BMJ Open.


Det är forskare vid Högskolan i Gävle och Uppsala universitet som gått igenom 26 anmälda samtal till sjukvårdsupplysningen under perioden 2003 till 2010.

Samtalen matchades med lika många kontrollsamtal, där inringaren hade samma ålder, kön och åkomma, men som inte lett till någon anmälan.

Forskarna såg flera skillnader mellan grupperna. I de anmälda samtalen ägnade sjuksköterskorna en mindre andel av sin kommunikation åt att inhämta kunskap om patientens problem, jämfört med i kontrollsamtalen. De ställde till exempel mindre öppna frågor

Mindre andel av kommunikationen ägnades också åt aktivera patienterna, genom till exempel att humma eller ”aha:a”.

De anmälda samtalen var inte kortare än de icke-anmälda, utan till synes mer ineffektiva.

Resultaten har ett budskap, enligt Annica Ernesäter, lektor i vårdvetenskap vid Högskolan i Gävle:

– Ställ mer öppna frågor, så får du mer information att grunda dina beslut på. Aktivera patienten, visa att du lyssnar genom att säga aha och humma med, säger hon i ett pressmeddelande från högskolan.

Läsa hela originalartikeln

Annica Ernesäter med flera. A comparison of calls subjected to a malpractice claim versus ‘normal calls’ within the Swedish Healthcare Direct: a case–control study. BMJ Open 2014;4:e005961.  DOI:10.1136/bmjopen-2014-005961

Carl-Magnus Hake

Reporter

carl-magnus.hake@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev