Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Omvårdnad

Norge bryter med kritiserat bemanningsföretag

Publicerad: 3 Maj 2016, 10:36

Foto: Thinkstock

Norge säger upp avtal med bemanningsföretaget Orange, som även är verksamt i Sverige. Och kritiken är mycket hård.


De brott mot arbetstidsbestämmelserna som man funnit, håller vi med om är oacceptabla

Orange hyr ut vård- och omsorgspersonal till sjukhus och kommuner i både Sverige och Norge. På senare tid har företaget bland annat kritiserats för att ha undvikit skatt genom att använda sig själv som underleverantör i Sverige.

Och nu har tre av Norges fyra hälsoregioner sagt upp sina avtal med Orange, skriver de norska sjuksköterskornas fackförbundstidning Sykepleien. En rapport från revisions- och konsultföretaget Deloitte visar nämligen att Orange brutit mot flera krav i ramavtalen.

Sjuksköterskor hade i flera fall fått för lite vila och arbetat för många dagar i sträck. I ett fall arbetade en sjuksköterska 19 dagar i sträck.

Därtill har timlönen varit för låg. Det norska statliga bolaget Helseforetakenes Innkjøpsservice (HINAS), som ansvarar för inköpen av vårdpersonal och som beställt rapporten, har dock valt att hemlighålla hur stor skillnaden är.

Orange har även slarvat med hanteringen av löner, visar rapporten. Enligt avtalen skulle Orange hämtat information om vilken lön en direkt anställd skulle ha. Men det har företaget inte begärt. Dessutom har de inhyrda inte fått tillägg för alla timmar som ska räknas som nattjobb.

HINAS är mycket hård i sin kritik mot Orange. På sin webbsida skriver de att avtalsbrotten är oförenliga med kraven på en kompetent och kvalificerad leverantör av hälsopersonal.

Och Orange har brustit i sina rutiner, medger Nils Kristian Paulsen, chef på norska Orange Helse.

– De brott mot arbetstidsbestämmelserna som man funnit, håller vi med om är oacceptabla. Våra interna riktlinjer har inte följts, och vi har redan skärpt dessa, säger han till Sykepleien och tillägger att Orange är redo att göra alla nödvändiga förändringar för att tillmötesgå HINAS krav, säger han till Sykepleien.

Nils Kristian Paulsen säger också att Orange ibland upplevt press från uppdragsgivarna att leverera kvalificerade vikarier på kort varsel.

– Vi har några gånger ”gett efter” för sådan press, säger han till tidningen.

Orange har tidigare även kritiserats i Sverige. Det har bland annat handlat om språkkunskaperna. Många som arbetar i Sverige kommer från företagets baltiska avdelning. Men trots språkutbildning har företaget har fått kritik för att personalen inte kan tillräcklig svenska.

Orange ska enligt Sveriges Radio och frilansjournalisten Anna-Lena Norberg på sajten stoppafusket.nu, även undvikit att betala skatt och sociala avgifter. Landstinget Dalarna ska ha skrivit avtal med svenska Orange, medan personalen i fråga kommit från ett litauiskt företag med samma namn. Den kritiken ville företaget inte svara på när Sveriges Radio frågade.

Dessutom har Vårdförbundet liknat företagets anställningsavtal för de utländska sjuksköterskor som arbetar i Sverige vid slavkontrakt, på grund av att de anställda exempelvis behövt betala sin egen språkutbildning, vilket Vårdfokus skrivit om. Kritiken har tillbakavisats av Orange med motiveringen att lönen i Sverige har varit avsevärt högre än den de skulle ha fått i hemlandet: 28 000 till 30 000 kronor.

JESPER CEDERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev