Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Omvårdnad

Patienter mindre nöjda om läkare avslår önskemål

Publicerad: 28 November 2017, 11:20

Foto: Mangostock

Nu är det vetenskapligt belagt att patienter blir mindre belåtna om läkare inte tillmötesgår vissa önskemål. Det visar en ny studie i tidskriften Jama Internal Medicine.


I observationsstudien har amerikanska forskare studerat 1 319 öppenvårdspatienter som besökt en vårdcentral i norra Kalifornien. De fann att 68 procent kom med ett önskemål till läkaren, varav 85 procent fick den uppfylld.

Bland de resterande 15 procenten var ett avslag på begäran kopplat till en lägre tillfredsställelse med läkaren om frågan gällde remiss, smärtstillande läkemedel, annan medicin eller laboratorietest. Avslag på önskemål om antibiotikautskrivning eller remiss till röntgenundersökning visade inte upp några skillnader i belåtenhet hos patienten jämfört med om önskemålet beviljades.

I en ledarkommentar spekuleras det i att resultaten för de två sistnämnda önskemålen beror på att flera kampanjer har förberett läkare på att säga nej till dessa, som ofta efterfrågas av patienter och har låg effekt.

Forskarna från University of California Davis School of Medicine i Sacramento föreslår att läkare behöver tränas mer i hur önskemål ska hanteras för att förbättra patienters subjektiva upplevelser. Ett patientcentrerat förhållningssätt kan med fördel användas för att uppnå detta, enligt forskarna.

Läs mer i abstract:

Anthony Jerant med flera. Association of Clinician Denial of Patient Requests With Patient Satisfaction. Jama Internal Medicine, publicerad den 27 november 2017. DOI: 10.1001/jamainternmed.2017.6611

ADAM WENELL

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev