Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Omvårdnad

Så lång tid tar det från samtal till larm

Publicerad: 29 november 2016, 12:27

Foto: Niklas Larsson/Bildbyrån

Knappt tre minuter. Så lång tid tar det från ett larmsamtal till dess att en ambulans är utlarmad. Det visar ny statistik från SOS Alarm.


Ämnen i artikeln:

Ambulanssjukvård

SOS Alarm har tillsammans med de landsting som anlitar dem tagit fram nio kvalitetsindikatorer för larm- och vårdkedjan. Två av dessa väljer SOS Alarm och landstingen att redovisa offentligt. Det är tiden från larmsamtal tills att en ambulans har tagit emot larmet vid prio ett-larm och antalet lex Maria-anmälningar. När det gäller lex Maria-anmälningar kommer man också att redovisa hur många av dessa som lett till förändringar i arbetssättet.

– Det här är ett sätt att jobba för att förbättra kvaliteten över tid, säger Magnus Backman, biträdande verksamhetschef för vård på SOS Alarm.

Redovisningen för de första tre kvartalen i år visar att tiden från ett prio ett-samtal till dess att ambulansen fått larmet är knappt tre minuter. Det första kvartalet i år var tiden 2 minuter och 59 sekunder och det tredje kvartalet hade tiden minskat till 2 minuter och 54 sekunder. Till en början har man valt att inte offentligt redovisa de enskilda resultaten för varje landsting.

Under de tre första kvartalen har det totalt kommit in 14 lex Maria-anmälningar varav alla utom en lett till ett förändrat arbetssätt enligt SOS Alarm.

– Bara för att man gör lex Maria-anmälningar innebär det inte att man också följer upp dem. Det här är ett sätt för oss att bli bättre på att göra uppföljningar, säger Magnus Backman.

Övriga sju indikatorer som bland annat handlar om den totala tiden från larm tills att ambulansen är på plats kommer SOS Alarm och landstingen bara att redovisa internt i ett första skede.

SAMUEL ÅSGÅRD

Ämnen i artikeln:

Ambulanssjukvård

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev