Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Omvårdnad

Stor ökning av tolkade samtal till 112

Publicerad: 24 april 2020, 09:10

Antalet tolkade samtal till nödnumret 112 har ökat kraftigt. I mars besvarades nästan 70 procent fler samtal med hjälp av tolk, jämfört med januari. Det talar för att många utlandsfödda drabbas hårt av coronaviruset, enligt SOS Alarms vd Maria Khorsand.


När en person ringer till nödnumret 112 och behöver tolkhjälp kopplas ett externt tolkföretag in. Operatörerna på SOS Alarm ska på så sätt kunna ta emot samtal som inte är på svenska eller engelska.

Totalt sett har antalet besvarade tolkade samtal ökat under coronapandemin, enligt statistik från SOS Alarm. I mars besvarades 1 299 tolkade samtal, en ökning med hela 67 procent jämfört med januari då det var 777 samtal.

– Vi har inte tittat på varje enskilt samtal. Däremot kan vi säga att den generella ökningen av 112-samtalen är direkt kopplat till coronapandemin. Samtidigt har Folkhälsomyndigheten och region Stockholm sagt att vissa utlandsfödda grupper är överrepresenterade i statistiken över coronasmittade. Det är något som även samtalen till oss kan tala för, säger Maria Khorsand, vd på SOS Alarm.

Tre språk sticker ut i SOS Alarms statistik: somaliska, tigrinja och arabiska. De tolkade samtalen på somaliska ökade med 196 procent i mars, jämfört med januari. Motsvarande ökning för tigrinja var 145 procent och för arabiska 39 procent.

Maria Khorsand säger till TT att SOS klarar av att möta det ökade behovet av tolkade samtal.

Relaterat material

Vanligt att barn tolkar i vårdmöten

Kritiserad larmcentral får vara kvar

TT

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev