Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Omvårdnad

Tummen ner för patientlagen

Publicerad: 16 Mars 2015, 08:08

Patientlagen är ingen tydlig drivkraft för att utveckla vården, anser chefer i en rapport från Vårdanalys.


Den nya patientlagen stod inte högt i kurs bland de 550 verksamhetschefer som i höstas svarade på frågor från Myndigheten för vårdanalys. De tyckte att medarbetarnas idéer och saker och ting som inte fungerar i vardagen var starkare anledningar till att förbättra vården.

Cheferna fick även rangordna 17 sorters förbättringsarbeten och då ansågs patientsäkerheten vara viktigast och genomförandet av den nya patientlagen hamnade i botten.

Chefsundersökningen ingår i rapporten ”Patientlagen i praktiken – en baslinjemätning”, som på söndagen lämnades till regeringen.

Frågor har även ställts till 9 000 patienter om områden som gällde till följd av andra regler innan patientlagen trädde i kraft den 1 januari 2015. Vårdanalys chef Fredrik Lennartsson sammanfattar läget diplomatiskt med att det finns stor förbättringspotential för vården.

Till exempel anser 20 procent av patienterna att de sällan eller aldrig får information om vad de ska tänka på när de lämnar sjukhuset. Var fjärde har ingen fast läkarkontakt fast de skulle vilja ha det.

Men både undersökningen om patienterna och cheferna har låg svarsfrekvens. Drygt 1 900 chefer erbjöds att svara men endast 550 tog tillfället i akt. De allra flesta av dem, 468 personer, arbetade inom den offentliga vården.

VIVIANNE SPRENGEL

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev