Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Hennes arga inlägg gav bättre rutiner

Publicerad: 4 Maj 2018, 12:35

Valeria Castro, specialistläkare i internmedicin på Sahlgrenska, tröttnade på den dåliga arbetsmiljön på akutmottagningen och rasade på Facebook. Det resulterade i förbättrade rutiner och en bra dialog med ledningen på sjukhuset.

Foto: Carl Sandin/Bildbyrån

Specialistläkaren Valeria Castros ärliga inlägg på Facebook om den brutala arbetsmiljön på akuten fick Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg att vakna och ändra rutinerna.


Ämnen i artikeln:

Sahlgrenska universitetssjukhusetLäkarförbundetAkutsjukvårdKarriärsöndag
Plötsligt fick vi engagerade verksamhetschefer som var fastanställda och kände verksamheten väl. – Valeria Castro

”Detta är ett slagfält…” Orden är Valeria Castros egna. Hon skrev dem på Facebook en onsdag i januari 2017 efter ett arbetspass på akuten på Sveriges största sjukhus sett till antalet vårdplatser. Inlägget kom att skapa stor massmedial uppmärksamhet och har delats över 5 000 gånger på sociala medier. Det blev också startskottet till ett tvärfackligt vårdupprop på Sahlgrenska.

Fast det visste inte Valeria Castro när hon som ledningsläkare den där dagen i januari kände att gränsen var nådd och patientsäkerheten hotad. I affekt beskrev hon på Facebook hur redan bedömda patienter fick vänta två–tre dagar på akuten för att bli inlagda, hur läkare försökte slå knut på sig själva för att hitta lösningar för att undvika inläggningar och hur sönderstressade sjuksköterskor sa upp sig.

– Det var samma sak oavsett var jag hade jour. Det kändes inte patientsäkert. Inte ens på intensiven hade man vårdplatser, utan skickade runt nedsövda patienter till andra sjukhus regionen. Det kändes inte bra att lära upp yngre kollegor i en sådan miljö, säger Valeria Castro.

Den dåliga arbetsmiljön var redan känd och dokumenterad efter ett trettiotal skyddsronder. Någon månad tidigare hade fackförbunden på Sahlgrenska gemensamt också anmält akuten till Arbetsmiljöverket. Men det var först efter Valeria Castros Facebookinlägg som det började hända saker.

Sjukhusdirektören Ann-Marie Wennberg tog kontakt med Valeria och följde med henne som ledningsläkare på akuten för att uppleva vardagen där. Sedan kom nya rutiner och förändringar i chefsstrukturen.

– Vi hade förordnade chefer, plötsligt fick vi engagerade verksamhetschefer som var fastanställda och kände verksamheten väl sedan länge, säger Valeria Castro.

Det bestämdes också att akuten ska fördela färdigbedömda patienter två gånger per dag.

– Man tar nu de vårdplatser som finns på Sahlgrenska, vare sig det är på kirurgen, onkologen eller någon annanstans. Många patienter blir utlokaliserade, vilket känns tryggare än att ha dem på akuten väntades på en vårdplats, säger Valeria Castro.

Sjukhuset har även öppnat en ny vårdavdelning för utskrivningsklara patienter och ett nytt centrum för akutvård. Dessutom har sjuksköterskorna fått nya karriärvägar, tänkt som ett incitament för kompetenta medarbetare till att vilja arbeta kvar.

Valeria Castro själv började efter inlägget engagera sig fackligt i Läkarförbundet. Tillsammans med företrädare från Vårdförbundet, Kommunal och Vision bjöd hon, med sjukhusledningens tillåtelse, in landstingspolitiker till akuten för att visa hur sjukvården fungerar på golvet.

– Jag tror att det mediala intresset gjorde att politikerna började intressera sig. Det är val i år och många medborgare upplever att vården är en av de viktigaste frågorna, säger Valeria Castro som nu är skyddsombud på sin arbetsplats.

Hon ångrar inte inlägget på Facebook. Några hårda ord från arbetsgivaren har det inte blivit, tvärtom beskriver hon dialogen med sjukhusledningen som god.
– Jag tycker att det är allas skyldighet att säga ifrån. Vi inom offentlig verksamhet har meddelarfrihet, det är en rättighet som man verkligen ska känna till och inte vara rädd för.

Relaterat material

”Läget på Sahlgrenska utom kontroll”

Etikexpert listar onödiga övertramp på sociala medier

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev