Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Arbetsmiljö

Krisstöd i fickan ska få personalen att orka

Publicerad: 11 September 2020, 13:00

Bild 1/4  

Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån

Inget sjukhus har vårdat lika många covid-19-patienter som Karolinska universitetssjukhuset. För att medarbetarna ska orka har sjukhuset bland annat delat ut 14 000 så kallade ”fickkort” som en del i krisstödet.


Ämnen i artikeln:

Karolinska universitetssjukhusetDet nya coronavirusetCoronakrisenKarriärsöndag

När pandemin var som mest intensiv ökade Karolinska universitetssjukhuset kapaciteten inom intensivvården med nära 500 procent till 190 platser, samtidigt som över hälften av vårdplatserna var vikta för covidpatienter. Det innebar förstås en enorm arbetsbelastning, både fysiskt och psykiskt, för alla medarbetare. För att undvika att personalen dukade under arbetade sjukhuset aktivt med krisstöd.

– Vi har haft en uttalad strategi för krisstöd. Först stötta individer med hjälp till självhjälp, därefter uppmana att stötta varandra och därefter erbjuda externt krisstöd i form av psykologer, säger Karin Nordlund, chef för ledarskapsutvecklingen.

Bland annat har 14 000 så kallade ”fickkort” delats ut till medarbetarna i Solna och Huddinge med konkreta tips på hur de tar hand om sig själva och varandra.

– När det var jättemånga covidpatienter kände vi att pressen på personalen ökade jättemycket, så jag skapade en grupp tillsammans med hr-personer där vi jobbade fram en modell för krisstöd, säger Erika Widmark, verksamhetschef för medicinsk enhet socialt arbete inom hälso- och sjukvård.

Hon ansvarade för krisstödet när Karolinska universitetssjukhuset var i förstärknings- och stabsläge mellan den 12 mars och den 2 juni. Det var i mars som idén till bland annat fickkort spånades fram med kommunikationskorten SBAR som förebild. Målet var att personalen inte skulle må dåligt när arbetsbelastningen snabbt ökade och operationssalar förvandlades till tillfälliga covidavdelningar.

På Karolinska berördes som mest 750 anställda av krislägesavtalet, som bland annat innebar att arbetstidsmåttet höjdes till 48 timmar per vecka.

– Tanken var att om man bär ett kort med sig i fickan är det något man ser och har nära till hands. Då kanske man kommer ihåg att ta en liten stund för reflektion, själv eller tillsammans med någon, säger Erika Widmark.

Fickkorten består av korta tips och uppmaningar i punktform: ”sover du tillräckligt?”, ”fråga varandra hur ni mår”, ”skriv dagbok”, ”försök lämna jobbet på jobbet”…

Erika Widmark har ingen statistik över hur många som använt korten eller hur antalet sjukskrivningar påverkats, men känslan är att mottagandet varit gott eftersom nya kort har beställts.

– Vi har jobbat på flera flanker med krisstöd, säger hon.

Till exempel har krisledningen tagit fram stödmaterial för samtalsledare som håller utcheckningssamtal med personalgrupper när ett arbetslag går av sitt pass. Sjukhuset erbjuder också krisstöd i form av samtal med psykologer och psykoterapeuter.

Siffror som Dagens Medicin tagit del av visar att uppskattningsvis 1 000 medarbetare har använt den erbjudna psykologtjänsten. Fram till den 30 juni hade 4 331 timmar akut krisstöd getts till chefer och medarbetare. De handlar om stödsamtal såväl i grupp som enskilt, per telefon och i form av fysiska möten när medarbetare behövt prata om sin oro och arbetsbelastning med anledning av det nya coronaviruset.

Krisstöd Karolinska

Fram till 30 juni:
4 331 timmar akut krisstöd till chefer och medarbetare
599 telefonsamtal till medarbetare
68  telefonsamtal till chefer
86 gruppsamtal

Totalt antal anställda som använt psykologtjänst, uppskattad siffra:
Huddinge: 300
Solna: 700
Källa: Karolinska universitetssjukhuset.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev