Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Arbetsmiljö

Måste införa skriftliga riktlinjer

Publicerad: 24 augusti 2004, 11:36

Många vårdcentraler tvingas nu formulera skriftliga riktlinjer för hur sjukskrivningar ska göras och följas upp. Det som tidigare gjorts slentrianmässigt ska dokumenteras och utvärderas.


En majoritet av de vårdcentraler som under våren granskats inom ramen för Socialstyrelsens sjukskrivningsprojekt har fått bakläxa för att de saknar skriftliga rutiner för hur sjukskrivningarna hanteras. Vårdcentralscheferna ska nu sätta sig ner och formulera riktlinjer för hur läkarna på mottagningarna ska hantera sjukskrivningar bland annat när det gäller sjukskrivningens längd, kontakt med andra myndigheter och aktörer, rehabilitering samt uppföljning av vad sjukskrivningarna leder till.  - Socialstyrelsens tillsyn har satt fingret på något som vi tidigare inte haft en tanke på. Kvalitetsutveckling arbetar vi kontinuerligt med men just sjukskrivningsprocessen har glömts bort, berättar Eva Fagelberg, verksamhetschef på Lövgärdets vårdcentral i Angered utanför Göteborg.  Kan vara svårt att ta sig tid  När väntrummet är fullt av patienter tycker många läkare att det är svårt att ta sig tid med dokumentation och uppföljning. Sjukskrivandet har därför blivit något som görs rutinmässigt och där varje läkare har sin egen strategi. Information och dokumentation finns därför i respektive läkares huvud och kommer inte på pränt och heller inte andra till godo.  - Särskilt problematiskt kan det bli när man, som på vår vårdcentral, har stor rotation på läkare, säger Eva Fagelberg.  Även om hon inser nyttan med bättre dokumentation och uppföljning av sjukskrivningsprocessen ser hon det som ytterligare ett krav att uppfylla.  - Det kan vara tufft att hinna med all dokumentation och uppföljning, det tar tid från patientarbetet, men när man väl fått rutinen på pränt känns det säkert rätt bra att ha det gjort, säger hon.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev