Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bemanning

Patientarbete följs upp med lättåtkomlig statistik

Publicerad: 12 April 2002, 11:13

Massor av information finns i sjukvårdens datasystem, men det är inte alltid så lätt för personalen att dra nytta av detta. Med hjälp av ett nytt IT-stöd hoppas astmasjuksköterskan Gunilla Månsson kunna plocka fram intressanta uppgifter om sin verksamhet.


Tätt ihop, sida vid sida i en lång rad, står datorerna i utbildningsrummet på Tullgårdens vårdcentral i Karlskrona. Från fönstret syns öar, holmar och ett intensivt blått hav, så långt ögat når  Datasalen används flitigt, men i dag finns endast två personer på plats; astmasjuksköterskan Gunilla Månsson och primärvårdens systemadministratör Ewa-Stina Johansson. Tillsammans går de igenom några av funktionerna i det nya IT-stöd som i vår ska pilottestas på Tullgården, liksom på Trossö vårdcentral strax intill.  IT-stödet består av ett webbaserat presentationsprogram, Qlik Web, som gör det möjligt för användare att snabbt plocka ut en rad uppgifter ur landstingets vårdsystem. Användaren går in på en hemsida på landstingets intranät, och kan via denna på ett enkelt sätt vaska fram egna guldkorn ur de jättelika datamassorna.  Det är Ewa-Stina Johansson som anpassat presentationsprogrammet efter primärvårdens förhållanden, ett arbete som tagit cirka ett halvår. Som bollplank har hon använt vårdanställda. En av dem är Gunilla Månsson.  - Jag hoppas att jag via Qlik Webben ska få fram data och statistik som hjälper mig att utvärdera min astmamottagning, säger Gunilla Månsson.  Till astmamottagningen på Tullgården kommer patienter med astma, allergi och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, totalt cirka 330 patienter.  Gunilla Månsson berättar att hon under flera år knappat in en mängd uppgifter i datasystemen, utan att veta till vilken nytta.  - Ledningen har beställt dem, men själv har jag inte fått någon feedback. Och utan någon form av återkoppling känns det ganska omotiverat att fylla i alla datauppgifter på rätt sätt. Men om jag själv kan få nytta av det i mitt konkreta patientarbete blir jag självklart mer motiverad, säger hon.  Därför har hon stora förhoppningar på den nya webbsidan   - Först och främst vill jag använda statistiken för uppföljning och kvalitetssäkring av min verksamhet. Jobbar jag på rätt sätt? Gör jag rätt saker?  Men Gunilla Månsson vill också titta på trender.  - Ibland kan man få en känsla av att en förändring är på gång, till exempel att en patientgrupp håller på att öka. Nu kan jag kolla om mina aningar är riktiga och anpassa jobbet efter detta, förklarar hon.  Det var vårdpersonalens frustration över att inte få ut något av vårdsystemen som gjorde att Ewa-Stina Johansson tog tag i saken. Hon började leta efter ett IT-stöd som skulle göra det möjligt för användarna att enkelt få tillgång till sina egna och exempelvis vårdcentralens uppgifter.  - Som jag ser det är det slöseri att inte låta vårdpersonalen använda den information som finns. Det finns mycket statistik och uppgifter som den egna enheten kan titta närmare på, och som kan underlätta planeringen av arbetet, säger Ewa-Stina Johansson.  Försöket bedrivs som ett projektarbete. Därefter fattas beslut om hur man ska gå vidare.  - Men jag hoppas förstås att hela primärvården i Blekinge ska få tillgång till den här servicen, säger Ewa-Stina Johansson.

Barbro Falk-Wadman

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev