Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledarskap

Snabba samtal ger mer betalt hos sjukvårdsrådgivningen

Publicerad: 13 maj 2009, 13:14

Sjuksköterskorna på företaget Medhelp får en bonus om de håller rådgivningssamtalen under 3 minuter och 48 sekunder.


Privata Medhelp sköter sjukvårdsrådgivningen i Stockholms läns landsting, Landstinget Sörmland och Landstinget i Värmland. Företaget uppmärksammades i förra veckan, sedan flera anställda avrått en mamma från att ta en treåring med magproblem till sjukhus. Pojken hade akut tarmvred och avled senare.

Fallet har anmälts till Socialstyrelsen enligt lex Maria. Enligt Dagens Nyheter har en av sjuksköterskorna som pratade med mamman förklarat att hon kände en ”... stress och press att klara samtalet på kort tid.”

Den genomsnittliga tiden för ett telefonsamtal till Medhelp är mer än två minuter kortare än hos de landsting som driver sjukvårdsrådgivningen i egen regi. Nu avslöjar Dagens Nyheter att företaget har infört en bonus för de anställda som klarar att svara snabbt. En snittid som ligger under 3 minuter och 48 sekunder ger en bonus på 1 000 kronor i månaden.

– Det här är frivilligt. Det handlar förstås inte om att man får avdrag på lönen om man inte klarar målet, men vi vill ge en morot, säger produktionschefen Geir-Erik Hyvärinen till Dagens Nyheter.

Han betonar också att det finns kvalitetskrav som måste uppfyllas för att bonusen ska betalas ut.

Bonussystemet infördes förra året och är omdiskuterat bland de anställda. När det gjordes en enkätundersökning nyligen var drygt hälften av dem som svarade negativa.

– De som ogillar systemet menar att det gör dem stressade och kan påverka kvaliteten. De positiva gillar möjligheten att få mer pengar i plånboken, säger sjuksköterskan Charlotte Ågren, fackligt ombud på Medhelp i Kristinehamn, till Dagens Nyheter.

Relaterat material

Rutiner för rådgivning ändras efter omdiskuterat dödsfall

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev