Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ledarskap

SOS vill ha fler larm via sms

Publicerad: 26 mars 2008, 09:48

1 500 personer har hittills registrerat sig för att kunna larma SOS Alarm via sms. I höst beslutas om tjänsten ska bli permanent och därför vill man nu att fler provar tjänsten.


Tillsammans med Post- och telestyrelsen genomför SOS Alarm ett försöksprojekt med tjänsten SMS 112. Som Dagens Medicin tidigare berättat påbörjades försöket i augusti 2006.

I slutet av augusti i år löper projekttiden ut och SOS Alarm försöker nu rekrytera fler användare innan det i höst är dags att besluta om huruvida tjänsten ska bli permanent.

Den som vill använda tjänsten måste förhandsregistrera sig och i en databas hos SOS Alarm sparas namn, adress, mobiltelefonnummer och om användaren vill också namn och nummer till anhöriga och till exempel nummer till gruppboende.

– I nuläget finns runt 1 500 användare i den databas vi har, men vi skulle vilja ha ett par tusen till. Vi planerar bland annat att bjuda in brukarna till ett referensgruppsmöte innan det är dags att ta ställning till om tjänsten ska permanentas, säger Nils-Erik Norin, affärsområdeschef hos SOS Alarm.

I en nödsituation kan den registrerade användaren i stället för att ringa 112 skicka ett sms med uppgifter om vad som hänt och var man behöver hjälp.

Om det behövs kan operatören sms:a kompletterande frågor.

SMS 112 är i första hand tänkt för döva och tal- och hörselskadade personer och Nils-Erik Norin poängterar att det för de allra flesta är betydligt bättre att ringa in sitt larm i stället för att skicka sms.

– De mätningar vi har gjort visar att det i snitt tar 11 minuter att expediera ett larm via sms, mot kanske 30 sekunder om man ringer, så den som kan ringa ska absolut inte använda SMS.

Däremot kan det vara bra att anhöriga till exempelvis döva personer registrerar sig i databasen, anser han.

- Om en döv person är ute på stan med en anhörig och den anhöriga faller i hop kan ju den som är döv behöva använda den anhörigas telefon för att slå larm.

Kravet på registrering finns för att undvika missbruk och de utvärderingar som har gjort visar att det systemet är nödvändigt.

– Vi har sett att det är runt 3 000 sms per månad som inte når oss tack vare registreringskravet, säger Nils-Erik Norin.

Den absoluta majoriteten av de meddelandena motsvara ”busringningar” till 112.

Ungefär 25 sms-larm per år har inkommit.

– Av dem har fyra-fem varit riktiga nödsamtal, övriga tveksamma fall, säger Sven-Erik Norin.  

SOS Alarm går nu ut med nya informationsfoldrar till landstingen och tolkservice för att få fler i den aktuella gruppen att registrera sig för tjänsten.

I ett längre perspektiv tror dock Nils-Erik Norin att andra lösningar för den som inte kan ringa 112 kommer att ta över.

– Inom några år tror jag att vi kommer att ha en förmedlingstjänst där man använder teckenspråk och bildtelefon, men där finns fortfarande en del bekymmer med bildkvaliteten. Och sms-tjänsten kan finnas kvar som en extra säkerhet, när ingenting annat fungerar.

SMS 112  sköts av SOS-centralerna i Östersund och Sundsvall, men betjänar hela landet. Den som vill använda tjänsten kan registrera sig på SOS Alarms hemsida www.112.se eller Eniros kundservice.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev