Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Sjukhusledningen kom undan pappersarbetet

Succé på förvaltningsnivå, men ingen skillnad på golvet. Kungälvs sjukhus har minskat administrationen på försök iett år.
Annons:
I mars förra året började arbetet med Kungälv light, som projektet heter. Målet var att minska administrationen och därmed spara tid som - i förlängningen - kunde ägnas åt patienterna.

När nu nästan ett år gått kan sjukhusdirektör Marianne Melkersson konstatera att överadministration inte är något man blir av med på en kvart.

- Det började som ett försöksprojekt i ett år, men nu inser vi att det här är något man måste jobba med för all framtid, säger Marianne Melkersson.

På förvaltningsnivå finns exempel på en smärre revolution. Sjukhusets sätt att sköta månadsrapporteringen till Västra Götalandsregionen har blivit så väl mottaget att hela regionen nu ska kunna göra på samma sätt.

- Förr hade vi långa textmassor med analyser, men nu är det bara en bråkdel kvar, säger Marianne Melkersson.

I stället finns bara korta kommentarer och ett färgsystem som anger hur långt man kommit i olika frågor. Grön betyder bra, gult att något är på gång, och rött att inget hänt alls.

- Jag tycker att det är väldigt bra. Man får mycket snabbt en bild av hur det går i olika frågor och vill man sätta sig in ytterligare i detaljerna finns de i bilagor, säger Roland Andersson (s), ordförande i Västra Götalandsregionens styrelse.

Inför ett normalt regionstyrelsemöte har han en bunt papper på halvannan centimeter med text på fram och baksida att läsa på, och han ser gärna att den förenklade administrationen sprider sig.

Sållar bland förfrågningar Förutom månadsrapporteringen till regionen har Kungälv light också identifierat andra administrativa problemområden som slukar tid. Framför allt handlar det om att tacka nej till förfrågningar, enkäter och remisser som strömmar in på sjukhusets mejl.

- Vissa saker måste vi svara på men vi har fått tillstånd att sålla mycket hårdare och välja efter vad som är kopplat till vår egen verksamhet, säger Marianne Melkersson, som numera jobbar enbart i bärbar dator och har slutat bära runt på tunga pappershögar.

Fokus på dubbeldokumentation För vårdpersonalen fokuserar man på den dubbeldokumentation som ofta omger patienten. Bland annat kan vårdpersonal skriva in likadan information flera gånger i journalen, eller att patientfakta skrivs ner på många olika ställen utan koppling mellan varandra. Röntgen, EKG och labbsvar som skickas i mappar mellan olika delar av sjukhuset är andra exempel på administration som kan sparas in med moderna lösningar. Målet är att allt ska samlas i den datoriserade journalen, och bra IT-stöd är en förutsättning för att få systemen att fungera.

- Vi har traditionellt varit bra på att införa nya system, men dåliga på att göra oss av med de gamla, konstaterar Claes-Henrik Möse, chef för kirurgi- och ortopedikliniken på sjukhuset.

Han hoppas att minskningen av administrationen ska nå längre ner i organisationen med tiden.

- Men ännu så länge har det inte inneburit något i vardagen för vårdpersonalen på golvet, säger Claes-Henrik Möse.

Svårare att spara tid för läkarna Sjukhusdirektör Marrianne Melkersson uppskattar att stora personalgrupper i vårdkedjan kan spara in en tiondel av arbetstiden. Även läkarna?

- Nej, snarare kan vissa läkare uppleva att man får mer jobb. Men å andra sidan får resten av personalen mer tid att kunna avlasta läkaren på andra sätt, säger Marianne Melkersson.

Nästa steg i projektet är att kartlägga arbetet på anestesikliniken för att få en bild av administrationen för vårdpersonalen en vanlig dag.

Christina Kennedy

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler