Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Smart telefonsystem skapar snabb kontakt med vården

Patienterna som är inskrivna på landets första äldrevårdscentral kommer lätt i kontakt med sitt vårdteam. Ett nytt telefonsystem slussar alla samtal rätt.
Annons:
Alla läkare och sjuksköterskor på äldrevårdscentralen i Solna har en mobil telefon som patienterna kommer till direkt när de ringer. En särskild telefonväxel känner av varifrån samtalet kommer och slussar det direkt vidare till rätt vårdteam.

Varje patient blir vid inskrivningen på äldrevårdscentralen ansluten till ett vårdteam. Patientens telefonnummer programmeras då in i växeln, så att den sedan slussar samtalet vidare till rätt vårdteam när patienten ringer. Även anhörigas nummer kan programmeras in på detta sätt.

- Vi kan med rätta säga att vi har hundraprocentig tillgänglighet. Eftersom våra patienter är över 75 år och multisjuka är det viktigt för dem att lätt komma i kontakt med sjukvården, säger Christina Riddebäck, verksamhetschef på äldrevårdscentralen i Solna.

Den öppnade i början av året och har 150 patienter inskrivna. Personalen består av 20 personer - undersköterskor, sjuksköterskor och läkare, fördelade på tre vårdteam. De består av två läkare och lika många sjuksköterskor som håller tät kontakt med varandra och känner till "sina" patienter. Några av teamen arbetar mer mobilt och gör sjukbesök hemma hos patienterna medan andra oftare är inne på äldrevårdscentralen.

Telefonnätet, som kan sortera de inprogrammerade samtalen rätt, fungerar som ett eget nät bredvid det nationella nätet. Sändaren sitter inne på äldrevårdscentralen. Men när personalen är på hembesök kopplas telefonerna över till det nationella systemet. - Det här fungerar jättebra, tycker sjuksköterskan Gunnel Örneving.

Hon tar emot uppemot 20 samtal varje dag. - Det är inte bara patienter som kopplas till min telefon, det kan också vara anhöriga, hemtjänsten, apoteket eller andra vårdgivare. Om jag inte vill bli störd så kopplar jag på telefonsvararen och då får någon av de andra i mitt vårdteam ta samtalet, berättar Gunnel Örneving.

När äldrevårdscentralen skulle öppna tyckte dess verksamhetschef Christina Riddebäck att tillgängligheten var A och O. - Våra patienter kan inte sitta i telefonkö eller knappa in meddelanden på de telefonsystem som vårdcentralerna har. Det blir för krångligt. Vi hittade det här systemet som vi nu har goda erfarenheter av.

Som regel svarar läkarna och sjuksköterskorna snabbt i sina telefoner. Ungefär elva sekunder tar det bara innan de lyfter på luren, enligt Christina Riddebäck.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler