Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Regelbunden träning kan skydda mot ångest

Att påverka ångest med fysisk träning är svårt. Däremot ger måttlig fysisk träning visst skydd mot både depression och utbrändhet. Det visar en studie som presenteras på Riksstämman i dag. 

Annons:

– Vi är bland de första med att visa att det krävs mer fysisk aktivitet för att komma åt ångesten än det gör för att slippa depression, säger Ingibjörg Jonsdottir, docent vid Institutet för stressmedicin i Västra Frölunda.

Undersöker vårdanställda
Hon ansvarar för en ännu pågående longitudinell studie som undersöker hur den mentala hälsan hos 3 400 anställda i hälso- och sjukvården, samt på Försäkringskassan, påverkas av fysisk aktivitet. Studien inleddes 2004, då deltagarna själva fick skatta sina träningsvanor på en tregradig skala:

» Ingen fysisk aktivitet.

» Måttlig aktivitet i samband med fritidssysselsättning.

» Medveten regelbunden fysisk träning.

» Hård fysisk träning. 

Minskade risk för depression
Deltagarna har också självrapporterat graden av depression, ångest och utbrändhet vid start och tvåårsuppföljningen, som nu redovisas på Riksstämman.

De personer som vid inledningen kände sig helt fria från depression, ångest och utbrändhet hade halverat risken för depression om de utövade ”måttlig fysisk aktivitet”. Deras risk att drabbas av depression minskade ytterligare om de utövade fysisk träning ”medvetet och regelbundet”. När det gäller utbrändhet blev det också nästan en halvering bland dem som utövade måttlig aktivitet efter två år.

– Men måttlig fysisk aktivitet skyddar inte mot ångest. För att få ett skydd mot ångest måste man utöva fysisk träning organiserat och regelbundet, säger Ingibjörg Jonsdottir. 

Diagnoser går in i varandra
De personer som rapporterade att de tränade regelbundet och medvetet vid studiestarten 2004 hade två år senare lägre poäng inom alla de tre självrapporterade fälten.

Ett problem i studien är att diagnoserna går in i varandra. Många som rapporterar högt på depressionsskalan har även höga ångest- och utbrändhetspoäng, något Ingibjörg Jonsdottir vill analysera ytterligare.

Vill göra fler analyser
I framtiden vill hon och forskargruppen också ta reda på om de som har ett stillasittande jobb påverkas mer gynnsamt av att motionera på sin fritid. Det pågår en debatt just nu där vissa forskare hävdar att det är så.

– Min personliga tro är att motion har en lika gynnsam effekt på depression, ångest och utbrändhet oavsett om man sitter eller rör sig mycket på sitt jobb, säger Ingibjörg Jonsdottir.

Jenny Ryltenius

» Idrotts-medicin

Onsdagen den 26 november
Fritt föredrag nr 11
15.10-15.20, sal A3

The longitudinal relationship between self-reported physical activity and stress-related mental health. 

Kommentarer