Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

• Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Psykiatrichef JO-anmäls för uttalanden om konststudent

Psykiatern David Eberhard har JO-anmälts för sitt agerande efter att en konststudent fejkade en psykos på S:t Görans sjukhus i Stockholm.

Annons:

David Eberhard var chef för den psykiatriska akutmottagningen på S:t Göran när konststudenten Anna Odell fördes dit av polisen i januari. När det kom fram att hon bara hade spelat teater riktade han mycket skarp kritik mot henne i flera medier.

– Det är ju bara patetiskt. Måla en tavla i stället. Men hon är välkommen hit så ska jag själv spruta henne med Haldol så får vi se hur roligt hon tycker det är, sade han bland annat till Dagens Medicin.

Nu anmäls han till justitieombudsmannen, JO. Efter att ha avslutat arbetet med sitt examensarbete på Konstfack har Anna Odell avslöjat att hon är tidigare patient inom psykiatrin i Stockholm. Anmälaren anser att David Eberhard har brutit mot både sekretessen och läkaretiken genom att uttala sig nedsättande om henne, skriver Svenska Dagbladet.

Kritiserad konststudent ville visa sin bild av psykvården
Student lurade vårdpersonal – fejkade nervsammanbrott