Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

STÖRRE KUNSKAPER. Johan Ejerhed, medicinskt ansvarig läkare, och Charlotte Julius, chefssjuksköterska, är ansvariga för demenscertifiering på Danderyds sjukhus.

STÖRRE KUNSKAPER. Johan Ejerhed, medicinskt ansvarig läkare, och Charlotte Julius, chefssjuksköterska, är ansvariga för demenscertifiering på Danderyds sjukhus. Bild: Johanna Lundberg/Bildbyrån

Kunskap om demens gav tryggare personal

Arga, hotfulla och rymnings­benägna patienter skapade stress på en medicinavdelning vid Danderyds sjukhus. Nu går all personal en utbildning för att lära sig mer om demens.

Annons:

När många äldre som läggs in på sjukhus har demens eller drabbas av förvirring, kan vårdpersonalen ha svårt att hantera dessa patienter. Vanföreställningar, rymningar, skrik och hot kan bidra till att stressen eskalerar.

– Vi inom akutsjukvården är som regel dåliga på att bemöta patienter som är förvirrade eller dementa. Det skapar otrygghet hos vårdpersonalen, säger Charlotte Julius, chefssjuksköterska på avdelning 76 vid Danderyds sjukhus.

För att råda bot på detta går nu alla som arbetar på avdelningen en certifieringsutbildning om demensvård som ges av Silviahemmet. Grund­utbild­ningen, som alla ska gå, hålls under tre dagar. De som går ytter­ligare två steg i utbildningen ska därefter kunna fungera som stöd och handledning åt sina kollegor. Certifieringen delas ut då 70 procent av personalen, efter genomgången utbildning, har klarat ett test.

Satsningen genomförs med hjälp av extramedel för arbetsmiljöförbättringar, som täcker kurskostnaderna och gör det möjligt att ta in vikarier under utbildningstiden. På köpet ska alltså även de sjuka få bättre omvårdnad.

Avdelning 76 på Danderyds sjukhus är den första verksamheten på ett akutsjukhus som arbetar för en demenscertifiering, annars är det främst äldreboenden och hemsjukvård som fått diplomet med drottningens namnteckning.

– Det är förstås väldigt roligt att även akutsjukhus nu intresserar sig mer för denna patient­grupp. Vi hoppas att fler ska haka på nu, säger Eva Jönsson, Silviasyster och ansvarig för utbildningen.

Charlotte Julius tycker att demens­utbildningen är en ögonöppnare.

– Redan efter första dagens utbildning fick jag en annan syn på demens, att det handlar om en sjukdom som kräver ett annat bemötande. Patienter som upplevs som jobbiga och hotfulla är inte detta av elakhet. De kan behöva avledning och hjälp att bryta sin föreställningsvärld. Då hjälper det inte att tjata på dem eller bli arg, säger hon.

Charlotte Julius beskriver det som att personalen ibland behöver ”spela lite teater” gentemot patienten när de försöker hitta nya samtalsämnen som gör att den som är förvirrad eller dement blir lugnare.

Men det är väl inte alltid så lätt?

– Nej, därför är vi öppna med att det är okej att låta någon annan ta över om man kört fast med en patient, utan att man ska känna sig misslyckad. Dessutom har vi möten och handledning där vi kan be­arbeta händelser och känslor.

På vilket sätt har utbildningen bidragit till bättre arbetsmiljö?

– Vi har fått verktyg för att bemöta förvirrade patienter. Vi är mer trygga i omhändertagandet och har roligare på jobbet. Medarbetarna slipper skrik, slag, bett eller oroa sig för att patienterna ska rymma, säger Johan Ejerhed, medicinskt ansvarig läkare på avdelningen.

Han hänvisar till studier som visar att förvirringstillstånd drabbar 10–30 procent av alla över 70 år som läggs in på sjukhus.

Avdelningen sprider nu kunskaperna på sjukhuset och har skrivit ett PM som alla yrkeskategorier kan luta sig mot i vården av förvirrade patienter.

Kommentarer