Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

• Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Sjuksköterskor skriver öppet brev till ministern om vårdkris

När sjuksköterskorna på Huddingeakuten efterlyser bättre villkor kan Vårdförbundet inget annat göra än att stå och titta på.

Annons:

I ett öppet brev adresserat till sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S) och en rad av Stockholms landstingsråd beskriver sjuksköterskorna på akutmottagningen vid Karolinska universitetssjukhuset Huddinge sin arbetssituation.

Bilden som tecknas känns nog igen från stora delar av landet. Bristande bemanning. Stress. Ökad sjukfrånvaro. Äventyrad patientsäkerhet. Dåliga löner. Landstinget har varit naivt och misslyckats med att vara en attraktiv arbetsgivare konstaterar sjuksköterskorna och drar slutsatsen att privata vårdgivare har lättare att rekrytera.

I brevet ställs krav på höjda löner, arbetstidsförkortning och bättre ersättningsmodell vid arbete på obekväm arbetstid. Initiativtagaren, sjuksköterskan John Tivenius, anser att det i nuläget finns ett systemfel som bidrar till en ond cirkel.

– Om jag frågar närmaste chef om löneförhöjning får jag svaret: Vi har inte råd att höja din lön, vill du få upp den så får du sluta. Då väljer många att sluta. Man blir inte uppmanad att stanna kvar utan det är i princip bara ett hejdå man får, säger han till Dagens Medicin.

38 av akutmottagningens totalt 87 sjuksköterskor har skrivit under brevet men ingenstans i texten eller bland signaturerna nämns Vårdförbundet.

– Vi är inte informerade om det här brevet utan det är nog ett medarbetarinitiativ, säger Marianne Koch, samordnare centra Huddinge, Vårdförbundets avdelning Stockholm, till Dagens Medicin.

Hon känner väl till den tuffa situationen på akuten och uppger att hon är jätteorolig inför sommaren, inte minst för att sjuksköterskebristen gör det svårt att bemanna den viktiga vårdplatskoordinatorsfunktionen. Trots det kan Vårdförbundet inte sätta sitt namn på brevet. Och samma sak gäller för liknande upprop som  Sjuksköterskor ryter ifrån och Inte under 24 000, förklarar Marianne Koch.

– Vi finns i bakgrunden, vi kan hjälpa till men vi kan inte stödja det. Vi har fredsplikt så länge avtalet löper. Och eftersom vi har ett tillsvidareavtal kan vi egentligen aldrig uppmana till sådana här massprotester. Rent fackligt har vi inte möjlighet att vara med.

John Tivenius håller med om att deras krav egentligen är traditionellt fackliga.

– Jo, kanske det. Men vi har en situation som är helt ohållbar och någon måste göra något åt det. Facket har ju alltid vetat om det här egentligen men ingenting händer. Nu vänder vi oss till politikerna och vill ha en lösning på vårdkrisen för den blir mer akut ju längre tid som går.

RÄTTELSE Barnmorskeupproret har stöd av Vårdförbundet, i en tidigare version av den här artikeln uppgavs felaktigt att förbundet inte stod bakom det.