Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Ivo kritisk till att patienter inte får hjälp efter 1177-samtal

Region Östergötland har inte tydliggjort för primärvården att de ska ta emot och erbjuda patienter tid efter samtal med 1177 Vårdguiden. Nu får regionen kritik.

Annons:

Bild: Thinkstock

Problemet, enligt Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, är att patienten oftast själv får ta de kontakter som behövs för att få en tid för sitt hälsoproblem efter sitt 1177-samtal. Detta trots att syftet med 1177 Vårdguiden är att patienten lättare skulle få hjälp att komma i kontakt med vården, enligt Ivo. Uppdraget till 1177 Vårdguiden är tydligt – en patient ska inte behöva ringa mer än ett samtal för att få hjälp med sitt problem.

Det är Region Östergötlands ansvar att se till at det här fungerar. Ivo tycker inte att samverkan med primärvården fungerar patientsäkert. Sedan 1177 Vårdguiden infördes har patienterna i regionen fått sämre tillgång till vård och det är oklart vart de ska vända sig för att få rätt hjälp. Det är inte rimligt, enligt Ivo, att patienter får ringa till olika ställen och ”bollas runt”.

Senast den 29 oktober ska Region Östergötland redovisa sina åtgärder.

Kommentarer