Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Ökad hjärnaktivitet hos barn som fått mycket högläsning

Det är tidigare känt att språket utvecklas bättre hos barn vars föräldrar läser högt för dem. En ny studie från USA ger nu biologiskt belägg för denna förmodade effekt.  

Annons:

Bild: Thinkstock

Artikeln är uppdaterad den 12 augusti kl 11.22 med kommentar av Hugo Lagercrantz.

Resultaten visar att ju mer högläsning som barnen exponerats för under tre- till femårsåldern desto mer aktiverades vissa delar av hjärnan när de fick lyssna på en uppläst berättelse.

De aktuella delarna av hjärnan fanns i tinning-, hjäss- och nackloberna och är enligt forskarna inblandade i språkförståelse och visualisering.

Studien gjordes på 19 barn och hjärnaktiviteten mättes med hjälp av magnetkamera. Resultaten var justerade för föräldrarnas inkomst.

Hugo Lagercrantz, som är senior professor i pediatrik vid Karolinska institutet, tycker att fynden är spännande.

– Varför sagoberättande är bra för barnen är bland annat att de lär sig förstå sammanhang och kan sedan lättare redogöra för händelseförlopp.

Han poängterar att det är just själva berättandet som tros vara det kritiska.

– Flera amerikanska studier har visat att högläsning för barn, sagoberättande, ramsor och sång inte kan ersättas av att barnen tittar på skärm. I en berömd studie visade Patricia Kuhl från Seattle att man kunde lära små barn kinesiska genom att kinestalande doktorander vid Washingtonuniversitetet pratade och läste högt för dem på kinesiska. När det gjorde detta via dvd fungerade det inte alls, säger Hugo Lagercrantz.

Läs abstract till studien:

Läs en översikt av området som forskarna nyligen publicerade i Acta Paediatrica.

 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler