Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

FDA klandrar Kim Kardashians pillerreklam

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA klandrar ett Instagram-inlägg från realitystjärnan Kim Kardashian där hon gör reklam för ett läkemedel.

Annons:
Kim Kardashian
Bild: Eva Rinaldi/Wikipedia Commons

Även om de amerikanska reglerna för läkemedelsreklam är friare än de svenska, får företagen inte göra reklam hur som helst. Det har realitystjärnan Kim Kardashian och det kanadensiska läkemedelsbolaget Duchesnay fått erfara.

Duchesnay anlitade Kim Kardashian för att marknadsföra ett läkemedel mot morgonillamående hos gravida i sociala medier, bland annat Instagram. Kim Kardashian har över 40 miljoner följare på Instagram och i den aktuella posten poserade hon med läkemedlet Diclegis och skrev bland annat att hon mådde bättre, samt att läkemedlet studerats på gravida och att det inte medförde någon risk för det ofödda barnet.

FDA anser att Instagramposten är ”falsk och vilseledande” eftersom det inte står något om eventuella biverkningar. Läkemedlet har inte heller studerats på gravida med hyperemesis gravidarum, allvarligt graviditetsillamående. I ett varningsbrev skriver FDA att Duchesnay genast ska upphöra med reklamen och skriftligen svara myndigheten hur man tänker rätta felet. FDA anser att en rättelse bör ske i samma kanal. 

Den aktuella reklamposten på Instagram har tagits bort.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler