Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bill Lucas.

Bill Lucas. Bild: Jens Krey

Han predikar förbättringens mellanväg

Professor Bill Lucas förklarade varför det är så svårt att få vårdpersonal att tvätta händerna. 

Annons:

– Jag är inte läkare, jag är lärare.

Så började Bill Lucas, professor vid Centre for Real-World Learning vid University of Winchester och Learning Strategy Adviser vid UK Health Foundation, sin föreläsning på Medicinska riksstämman.

Under en timme berättade han sedan om vanans makt och vad som ändå kan göras för att åstadkomma förändring och förbättring. En strategi han förespråkade var att hitta en mellanväg mellan det allt för abstrakta begreppet ”förbättring” och de allt för konkreta verktyg som ofta används för att åstadkomma ”förbättring”, exempelvis statistik och checklistor.

För att förstå det svåra behöver vi också förstå vanans makt, fortsatte Winchesterprofessorn. Något han sedan illustrerade med att lura delar av publiken med en målning som han först berättade föreställde en naken kvinna vid ett fönster.

Trots att han efteråt sade att synvillan föreställde en tjock katt, ett vinglas, en blomma, ett par strumpor och en gardin var det många i publiken som fortfarande bara såg en naken kvinna.

Det är därför det i normala fall är så svårt att få vårdpersonal att tvätta händerna, resonerade Bill Lucas. Det är inte så att de inte känner till hur smittor förs vidare. Och det är inte så att de inte kan tvätta händerna. Det är vanan.

Han punktade upp en rad egenskaper han ansåg utmärker en person som är bra på att förändra och förbättra sig. Det handlar bland annat om att ta sig tid att ständigt reflektera, acceptera att alla inte ser världen ur samma perspektiv och att kunna ta kalkylerade risker.

När förändring lärs ut ska det även vara i rätt kontext, fortsatte Bill Lucas. Att, likt honom själv stå i ett auditorium och föreläsa är bara bra om de som ska förändras jobbar med att just sitta i ett auditorium och lyssna på föreläsningar. Förändringar och förbättringar av vården behöver göras ute i verksamheten, på golvet, blev den självklara följden och Winchesterprofessorn noterade att öppenheten för förbättringar behövdes oavsett om någon hade 39 år i yrket eller nyss var fyllda 30.

I slutet av föreläsningen citerade Bill Lucas den schweiziske filosofen och pedagogen Jean Piagets definition av vad som utmärker en intelligent person. Han konstaterade att definitionen passade lika bra på vad som utmärker en person som är bra på att förbättras.

– En person som vet vad man ska göra, när man inte vet vad man ska göra.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler