Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Mary Durham.

Mary Durham. Bild: Charlotta Kjellberg

Hon invigningstalade på stämman

Amerikanska Mary Durham fick öppna Medicinska riksstämman med sin föreläsning om vårdgivaren Kaiser Permanente, som ställer om mot en allt mer digitaliserad vård.

Annons:

Kaiser Permanente är en stor vårdgivare i USA med cirka nio miljoner patienter listade hos sig. Här utförs både primärvård, specialiserad vård och forskning. Bland annat för att nå ut till fler patienter än de redan har storsatsar Kaiser nu mobilt och digitalt.

När Kaiser i dagsläget bygger sjukhus blir det mindre enheter än tidigare. Målet är att färre patienter ska komma direkt till sjukhuset och at fler ska få vård där de är, exempelvis med hjälp av mobila kliniker, digitala läkarbesök, appar och kroppsnära teknik.

– Och det här är bara början. Vi testar olika sätt att nå ut till människor, säger Mary Durham, läkare och chef för Kaiser Permanentes forskningscentrum, efter talet till Dagens Medicin.

Majoriteten av de listade patienterna har ett eget hälsokonto med tillgång till bland annat sin egen journal, sin läkemedelslista, bokade besök, påminnelser, möjlighet att kontakta sin läkare via säker e-post, videolänk med mera. Och tack vare att läkarna på Kaiser är anställda och inte konsulter så kan patienterna skicka frågor via säker e-post utan direkt begränsning.

– Hos privata vårdgivare håller man annars på att försöka lista ut hur man ska ta betalt för de här tjänsterna, ska patienter få skicka fem e-mejl om året och får svar eller ska man ta betalt per mejl. Det slipper vi och kan i stället fundera över hur vi vill utveckla våra tjänster, säger Mary Durham.

Hon berättar att Kaiser Permanente är större i storstäder än ute på landsbygden och vägen dit är troligen också digital.

Ett ganska nytt försök att hitta nya patienter är så kallade ”blink clinics” ute på shoppingcentrum, på apotek och i servicebutiker, där människor kan få sina värden, exempelvis, blodtryck och vikt, mätta i en liten kiosk på digital väg.

Jag kan tänka mig att jag skulle känna mig lite skeptisk till ett sådant bås. Hur lockar man patienterna?

– Jag skulle också vara skeptisk. Men värdena som man får ut är korrekta och det är ett sätt för oss att försöka nå ut till patienter som inte redan är medlemmar hos oss.

 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 4 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler