• E-tidning

Människor med ursprung i Asien och Europa bär fortfarande på dna från neandertalarna.  Bild: Thinkstock

Neandertalares gener kopplas till depression

Att en del av neandertalarnas dna finns kvar i vår arvsmassa verkar kunna öka risken för flera sjukdomar, enligt en ny studie publicerad i tidskriften Science.

Tidigare forskning har visat att människor med ursprung i Asien och Europa fortfarande bär på vissa gener från neandertalarna, ett resultat av att vårt släkte korsade deras väg för 40 000 år sedan.

Och nu föreslår alltså amerikanska forskare att neandertalarnas dna kan öka risken för flera sjukdomar, exempelvis depression och stroke. De identifierade också särskilda genvarianter som möjligtvis kopplas samman med nikotinberoende. Troligtvis var neandertalarnas dna till människans fördel för tusentals år sedan men i dagens samhälle har arvsanlagen i stället blivit skadliga för kroppen, tror forskarna.

De använde en databas med biologiska prover från 28 000 européer och undersökte även deras sjukjournal. Genom att analysera deltagarnas arvsmassa kunde man identifiera vilka av neandertalarnas genvarianter som varje enskild individ bar på, och genuppsättningen jämfördes med personens sjukhistorik.

Härnäst kommer artikelförfattarna göra uppföljande studier där neandertalarnas dna jämförs med ytterligare information från journalerna.

Läs mer i abstract: