Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

Olika ersättning från e-apotek

Kedjornas ersättning till de fysiska apoteken när kunder handlar online skiljer sig åt. Någon ger, andra gör det inte och någon ligger mittemellan.

Annons:

Som Dagens Apotek tidigare rapporterat blir de fysiska apoteken inom Apotek Hjärtat inte lottlösa när kunder handlar hos bolagets e-apotek. Fast det verkar kedjan vara tämligen ensam om.

Varken Apoteket AB eller Kronans Apotek har en sådan modell för sina fysiska apotek.

– Nej, vi har inte en sådan modell men vi ser att det finns en god förståelse från våra apotek kring e-handeln. Det digitala kundmötet och kundmötet på apotek flyter samman. Vi ser att kunden är densamma på nätet, i mobilen och i apotek, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör Kronans Apotek, till Dagens Apotek.

Apoteksgruppen, med sina småföretagarapotek, har en lösning som kan beskrivas som lite mittemellan. De apotek som kan hantera e-handelsbeställningar lokalt, kan också ta del av intäkterna från nätet. Fast bara om kunden väljer att hämta ut sina köpta varor på ett fysiskt apotek.

– När en kund har gått in på e-apoteket och valt ett apotek som utlämningsplats, och det apoteket har kopplat upp sig och kan hantera e-handelsordrar, då sköter det apoteket hela transaktionen, säger Maria Mårfält, marknadschef på Apoteksgruppen, till Dagens Apotek.

Om nätkunden i stället väljer att få varorna hemskickade per post från e-apoteket hamnar intäkten hos Apoteksgruppen centralt.

– Så fungerar det nu, säger Maria Mårfält.

Denna artikel är publicerad av Dagens Apotek.

Relaterat material
Hjärtats e-apotek ger klirr i kassan

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler