Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Niklas Lindberg, verksamhetschef, och Jesper Nilsson, operationssjuksköterska, är nöjda med förändringsarbetet.

Niklas Lindberg, verksamhetschef, och Jesper Nilsson, operationssjuksköterska, är nöjda med förändringsarbetet. Bild: Johan Löf/Bildbyrån

Uppdelad verksamhet gav bättre arbetsmiljö

Bromsklossar till trots – arbetsmiljön har blivit dubbelt så bra vid operationscentrum i Umeå. Och produktionen har ökat.

Annons:

Förändringarbete möter alltid motstånd. Enligt Niklas Lindberg, verksamhetschef på operationscentrum vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå, hade han ett ”tacksamt läge” när han började som chef där för tre år sedan.

– Personalomsättningen var hög, liksom sjukskrivningstalen. I personalenkäterna hade verksamheten bottenbetyg. Det kunde bara bli bättre.

I dag hör operationsverksamheten till dem som har bäst resultat i personalenkäten på sjukhuset och personalomsättningen har halverats, enligt Niklas Lindberg.

“I personalenkäterna hade verksamheten bottenbetyg. Det kunde bara bli bättre.”

För att göra personalen mer delaktig och ge dem möjlighet att specialisera sig, delades den stora operationsverksamheten upp i fyra självstyrande enheter som metodiskt arbetat för att anpassa scheman, bemanning och arbetssätt. Personalen, främst operations- och narkossjuksköterskor och undersköterskor, fick välja om de ville höra till kirurg operation, ortopeden, neurokirurgi eller den sektion som bland annat ansvarar för ögon, öron och plastikkirurgi. De har numer möjlighet att byta sektion en gång om året.

– Tidigare var det som en morgon-tombola då personalen fick veta var de skulle tjänstgöra den dagen. Det kunde vara på än det ena och än det andra området. Många blev missnöjda när de fick nitlotter, säger Niklas Lindberg.

De fyra enheterna har chefer som ska vara närvarande i verksamheten minst två timmar per dag och ha en dialog med medarbetarna. Varje chef får ha max 35 anställda.

I utvecklingsarbetet har olika lösningar provats. Och förkastats.

– Det har handlat om att få en fungerande bemanning. Vi har flyttat arbetstider och läkarnas närvarotid. Omgörningarna har skett med kort varsel. På sex månader gjordes nio stora förändringar. Självklart har många varit kritiska under resans gång, säger Niklas Lindberg.

Operationsverksamheten har kritiserats av landstingets revisorer som ansett att den inte lever upp till produktionsmålen.

Men nu ser resultaten ut att gå åt rätt håll.

– Sedan två år har vi brutit trenden och ökat produktiviteten med 2 procent, och det ser ut att bli lika mycket i år. Vi betar av väntelistorna snabbare och kan få ner andelen sent inställda operationer genom att förbereda patienterna bättre. Det handlar om små vardagliga saker som ger ett ökat engagemang, säger Niklas Lindberg.

Operationssjuksköterskan Jesper Nilsson, som företräder Vårdförbundet, tycker att det kan tära på krafterna när förändringsarbete pågår länge.

– Men om man ser att det blir bättre så orkar man. Det arbete som gjorts de senaste åren har lett till att vi arbetar mer självständigt i de olika sektionerna och att vi har fått bättre scheman och arbetstider.

Har arbetsmiljön verkligen blivit så mycket bättre som chefen säger?

– Ja, medarbetarenkäterna visar ju det och samarbetet mellan sköterskor och operatörer har blivit bättre. Vi tar mer ansvar och har en bra dialog, säger Jesper Nilsson.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler