Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Att det är hårdare ton bland kirurger är inte enbart en fördom, tycker Nathalie Spång, här i samtal med kollegan Karin Åhlander-Lindwall. Nu vill hon ändra på det.

Att det är hårdare ton bland kirurger är inte enbart en fördom, tycker Nathalie Spång, här i samtal med kollegan Karin Åhlander-Lindwall. Nu vill hon ändra på det. Bild: Britt Mattsson/Bildbyrån

Hon bekämpar tuff jargong på kirurgen

Nathalie Spång ledsnade på utskällningarna. Nu utbildar hon kollegerna på Gävlekirurgen i konstruktiv feedback.

Annons:

– När man gör sin ST finns det obligatoriska kurser i kommunikation och ledarskap. Detta har alla läkare genomgått men i praktiken är arbetsklimatet dåligt, säger ST-läkaren Nathalie Spång.

Kritik kommer ofta i aggressiv ton, enligt Nathalie Spång, med formuleringar som: "Det fattar du väl att man inte kan göra så här?", "Vad fan gjorde du så här för?"

– Och gärna utskällningar av en person inför kollegerna.

Sällsynt med uppmuntran Under ett seminarium frågade Nathalie Spång 25 läkarkolleger när de senast gav positiv feedback.

– Ingen kunde komma på det. Det är ganska talande.

“Poängen är att man måste precisera vad som görs bra så att man fortsätter med det.”

- Nathalie Spång, ST-läkare i Gävle.

På ett annat seminarium på Kirubdagarna - Kirurger under utbildning - deltog 90 kolleger från hela landet som fick frågan när de senast hade fått positiv feedback, berättar Nathalie Spång.

 Vi var i grupper om sex till nio personer och i snitt två per grupp kunde komma på att jo, för någon månad sedan var det någon som sa "bra jobbat". Men ofta förstod man inte vad man hade gjort bra. Poängen är att man måste precisera vad som görs bra så att man fortsätter med det.

För Nathalie Spångs del rann bägaren över när hon blev kallad lat, arrogant och dåligt påläst. Då bad hon klinikchefen Johan Hansson att få genomföra ett utbildningsprojekt, och fick grönt ljus.

Nathalie Spång håller i utbildningen som är obligatorisk för klinikens läkare. Detta gör hon inom ramen för sitt kvalitets- och förbättringsarbete som alla ST-läkare ska göra.

Meningen är att kollegerna med hjälp av lite teori och många gruppövningar ska lära sig att ge konkret positiv feedback - och att ge konstruktiv feedback i en bättre ton.

 I stället för att säga "Gör inte så här" kan man säga "Om du gör så här kanske det blir lättare". Det är ganska basic men läkarvärlden och kirurgvärlden är lite efter.

Hur har kursen tagits emot bland dina kolleger?

– Det finns en skara som polletten trillat ner för och som känner att detta måste vi ändra på. Sedan finns det en grupp som går för att den är obligatorisk. Och så finns det de som är öppet anti.

Har du märkt av några förändringar i hur du får feedback?

– Ja, jag var på en ganska svår operation som jag behövde hjälp med. Jag kände att jag egentligen borde ha klarat den men min kollega sa att det jag hade gjort var jättebra och att det var en svår operation som det inte var rimligt att jag skulle klara själv. Det kändes nytt.

Är det inte bra att man får veta att man inte kan komma undan med att göra fel?

 Om man står på ett trauma och har tre sekunder på sig att fatta beslut så måste överläkaren få säga "Nej, gör inte sådär!". Men sedan har man ju samtal utan patienten efteråt, då måste man kunna vara konstruktiv.

Johan Hansson är chef på kirurgkliniken i Gävle och tycker att en stor fördel med initiativet är att samtalsklimatet kommit upp på dagordningen.

 Jag tycker att det är viktig fråga att vi är bra på att utbilda varandra, både äldre till yngre och yngre till äldre.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler