Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Macchiarinis operationer används i reklam

Trots att Paolo Macchiarinis transplantationer med luftstrupar av plast inte visat sig fungera används de fortfarande i marknadsföringen av ett av de företag han tidigare samarbetat med.

Annons:

– Det fanns ett väldigt stort kommersiellt intresse kring Paolo Macchiarinis transplantationer med plaststrupar. Men det kan inte ha undgått företaget att dessa inte fungerade. Det är sanslöst att de fortfarande används i sådana här sammanhang, säger Bosse Lindquist, producenten bakom den uppmärksammade programserien Experimenten på SVT.

Det handlar om det amerikanska företaget Nanofiber Solutions i Columbus, Ohio. Bolaget tillverkade plaststrupar för transplantationerna av den andra, tredje och fjärde patienten som Paolo Macchiarini opererade på Karolinska universitetsjukhuset och i ryska Krasnodar. De här struparna av nanofiber ansågs vara bättre än den strupe av nanokomposit som den första patienten fick.

På företagets sajt finns en stor bild på plaststrupar, varav ett par är på väg att opereras in i en patient. I en stor text skryter före­taget med att man var först i världen med ett transplantat av nanofiber. Besökaren uppmanas också att beställa specialgjorda transplantat (scaffolds), som företaget säljer för olika forskningsyften i djurförsök.

En medarbetare på företaget är även försteförfattare på en nyligen fuskanklagad vetenskaplig poster om transplantationer av plast­strupar, vilket dagensmedicin.se avslöjade i måndags.

I denna poster förekommer bland annat samma bild som företaget fortfarande skyltar med på sin hemsida.

I sin fuskanmälan till Karolinska institutet skriver två av de visselblåsande läkarna i Macchiarini­skandalen att postern visar på de företagsintressen som fanns kring Paolo Macchiarinis transplantationer. De enligt visselblåsarna förfalskade resultaten i postern ska i flera sammanahang ha använts av företaget för att locka till investeringar.

Dagens Medicin har tidigare rapporterat om att resultaten från Macchiarinis transplantationer skönmålats av ett annat företag han samarbetade med, Harvard Apparatus Regenerative Technology, se nr 7/16. Efter Dagens Medicins rapportering har detta företag bytt namn till Biostage och tagit bort alla referenser till Paolo Macchiarini.

Dagens Medicin har utan framgång sökt ledningen på Nanofiber Solutions för en kommentar.

Uppdatering den 19 september. Den aktuella bilden har nu tagits bort från företagets websajt. I ett mejl till Dagens Medicin den 16 sept betonar företagets vd Ross Kayhua att websajten marknadsför implantat i forskningssyfte på djur (detta har tydliggjorts i texten ovan). Han svarar inte på frågan varför man använt Paolo Macchiarinis transplantation i marknadsföringssyfte. Angående det misstänkta forskningsfusket i den vetenskapliga postern skriver Kayhua att den aktuella medarbetaren på företaget inte haft någonting med beskrivningen av de kliniska resultaten att göra. 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   4 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler