Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Nicke Johansson

Svensson nobbar apotek vid förkylning

Apoteken kan spela en mycket större roll inom egenvården, tror forskare. Fast frågan är om Svensson och sjukvården är intresserad av apotekens hjälp vid förkylningar och andra lindriga åkommor.

Annons:

I England har det gjorts studier som visat att ungefär 13 procent av läkarkonsultationen på hälsocentraler och fem procent av besöken på akutmottagningar sker för tillstånd som hade kunnat behandlas precis lika bra på apoteksnivå.

Det berättade Silje Gustafsson vid Läkemedelskongressen i förra veckan. Hon är distriktssköterskan som de senaste fem åren forskat vid Luleå Tekniska Universitet om rådgivning inom egenvården vid lindrig sjukdom. Och hon har noterat att många ratar både sjukvård och apotek vid lättare åkommor.

Vanligast är i stället att hantera symtomen på egen hand och kanske kontakta 1177 för råd.

– Det jag såg i min forskning var att självmedicinering är ett oerhört populärt alternativ, speciellt för åkommor som är ganska generella och vanligt återkommande som förkylningar och sådana saker, sa Silje Gustafsson.

För att skapa bra rådgivning inom egenvården behöver man satsa på det vid utbildning av såväl farmaceuter som sjuksköterkor och läkare. Det kräver också att man har kontinuerlig fortbildning av personalen, enligt Silje Gustafsson. Kvaliteten på kommunikationen är viktig och rådgivaren måsten lyssna på patienten. Ställa öppna frågor, inte styra samtalet för hårt, och upprepa det man tror att man har hört.

– Jaha, du har ont i vänster knä… Att man upprepar det man tror sig ha hört, för ibland glappar det där, sa Silje Gustafsson.

Fast frågan är om samhället är intresserad av att vända sig till apoteken för rådgivning. Silje Gustafsson berättade om ett projekt förra året där personer som kontaktat Sjukvårdsrådgivningen 1177 för tillstånd som inte kräver läkarvård fick en fråga: Vill du kopplas till apoteket och prata med en farmaceut?

– Vi var jätteentusiastiska, Apoteket AB bemannade upp sin telefonrådgivningslinje och när första veckan med studien var slut hade vi sex samtal som hade kommit in till apoteket. Vi fick helt enkelt avbryta den studien, sa hon och fortsatte:

– Det var ett intressant försök även om det inte gick som vi ville. Vi trodde – och tror fortfarande – att apoteken och sjukvården har någonting att ge varandra. Vi har olika professioner men kan verkligen stärka upp varandra.

Hon tror starkt på att det går att få till ett fruktbart samarbete mellan sjukvården och apotek. Fast det krävs arbete för att få nå ända fram.

– Det är inte alldeles lätt när en profession ska ge ifrån sig makt och en annan profession ska ta vid. Det är någonting som vi måste fortsätta att diskutera. Vi behöver samarbeta om vi ska ha patienten i fokus i stället för att vakta våra professioner, sa Silje Gustafsson.

Läs Silje Gustafssons avhandling:

Denna artikel är publicerad av Dagens Apotek.

Relaterat material
Färre anställda gör mer
Receptfritt hos Läkemedelsakademin

Kommentarer