Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Apotek Hjärtat är den första apotekskedjan som har tagit fram miljömärkning för receptfria läkemedel. – Vi vill att det ska premieras att ta ansvar, säger kedjans miljöchef Cecilia de Pedro.

Apotek Hjärtat är den första apotekskedjan som har tagit fram miljömärkning för receptfria läkemedel. – Vi vill att det ska premieras att ta ansvar, säger kedjans miljöchef Cecilia de Pedro. Bild: Linnea Rheborg/Bildbyrån

Kedjorna vill ta täten i miljöfrågan

Hållbarhet ligger högt på apoteks­företagens agenda. Men i en stickprovs­kontroll av Naturskyddsföreningen föll inte apotekens resultat väl ut. 

Annons:

Nyligen lanserade Apotek Hjärtat en egen miljömärkning för receptfria läkemedel.

– Vad jag vet är vi den enda apotekskedjan i världen som gör det här, säger Cecilia de Pedro, kedjans miljöchef.

Bakgrunden är att hon och Apotek Hjärtat vill få läkemedelsföretagen att arbeta mer hållbart.

– Den här märkningen har vi tagit fram för att påverka läkemedelsbranschen eftersom vi inte upplever den som särskilt transparent. Vi vill att det ska premieras att ta ansvar.

För att ett företag ska få Apotek Hjärtats miljömärkning krävs att det rapporterar sitt miljö- och hållbarhetsarbete i enlighet med standarden GRI, Global Reporting Initiative. En oberoende aktör ska också säkerställa att rapporteringen är korrekt.

Apotek Hjärtat kräver även att läke­medels­före­taget är medlem i branschorganisationen Pharma­ceutical Supply Chain Initiative för att det ska kunna få sina produkter märkta.

“Vi kunde se att det är ganska skralt i handeln vad gäller miljömärkta produkter, inte minst på apoteken.”

- Jessica Andréason, Naturskyddsföreningen

– Det är den största globala branschorganisationen för läkemedelsföretag som jobbar med miljö- och hållbarhetsfrågor. För oss är det viktigt att företag som är duktiga på miljö- och hållbarhet delar med sig av sin kompetens och därför kräver vi att de är med i branschorganisationen, säger Cecilia de Pedro.

Hon framhåller att förhoppningen är att fler apoteks­kedjor ska vara med och utveckla kraven och att en extern aktör ska ta över arbetet med granskningen av bolagen.

– Vi är övertygade om att det finns kunder som vill handla miljövänligt även på apotek.

Vid sidan av Apotek Hjärtat är Apoteket AB det apoteks­företag som profilerat sig mest inom om­rådena miljö och hållbarhet, inte minst i sin kommunikation utåt. Förra året blev den statliga kedjan utsedd till Sveriges mest hållbara företag i en stor undersökning som bygger på hur konsumenter bedömer olika företag utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Men miljömärkning är inte något som Apoteket AB arbetar specifikt med.

– Vi har alltid varit noggranna med att se över vad vi tar in. Vi vill ha ett sortiment där man ska känna sig trygg vilken produkt man än väljer, vare sig den har märkning eller inte, säger kedjans hållbarhetschef Anna Rogmark.

Hon framhåller också att begreppet hållbarhet innefattar fler viktiga aspekter förutom miljö och anser att en miljömärkning kan vilseleda.

– Vi tycker att både miljön och sociala aspekter kopplade till tillverkning är mycket viktiga och därför har vi inte en ambition att särskilt använda oss av miljömärkning, säger hon.

Som exempel på Apoteket AB:s miljöarbete nämner hon att kedjan har rensat ut alla produkter som innehåller cykliska silikoner eftersom de misstänks kunna påverka hälsan negativt. Apoteket AB har också börjat klimatkompensera sina leveranser genom att investera i utsläppsreducerande projekt.

Fem produkter granskades av Naturskyffdsföreningen

Naturskyddsföreningens undersökning av miljömärkning i livsmedelsbutiker och på apotek bygger på stickprov som samlades in under maj – juni 2016. I kontrollen, som presenterades i september förra året, räknades alla produkter inom olika kategorier och hur många av dessa som var miljömärkta. De produkter som ingick i undersökningen var:
- Flytande tvål/duschkräm
- Schampo
- Hudkräm
- Deodoranter
- Fast tvål

Apoteksgruppens kvalitetschef Birgitta Lange Sjöblom säger att företagets ambition är att samtliga av kedjans egna produkter ska vara miljömärkta.

– Vår strävan är att alla våra egna varumärken ska vara Svanen-märkta och också gärna ha Svalan-märkning, säger hon.

Liksom Anna Rogmark, Apoteket AB, framhåller hon att hållbarhet är mer än miljö och nämner som exempel att Apoteksgruppen stödjer FN-förbundets projekt ”Flicka”, bland annat genom en kampanj mot könsstympning och barnäktenskap.

Karin Söderberg, kvalitetschef på Kronans Apotek, berättar att kedjan har en övergripande miljöplan, men även har gett i uppdrag till samtliga apotek att ta fram egna lokala miljömål.

– Vi har en policy för hur vi arbetar med miljöfrågor, men det är också viktigt att det inte bara blir snygga centrala strategier utan det ska vara något som verkligen betyder något för de enskilda apoteken.

Hur ska man då bedöma hur mycket miljöarbete som apotekskedjorna utför? Ett sätt är externa undersökningar.

I höstas presenterade Naturskyddsföreningen en stickprovskontroll hos 32 livsmedelsbutiker och 32 apotek för att ta reda på hur ofta hygienprodukter var miljömärkta.

Endast 4 procent av produkterna i undersökningen hade antingen miljömärkningen Svanen eller Bra Miljöval vid kontrollen. De apotek som ingick i undersökningen tillhörde alla någon av de fyra stora apotekskedjorna, det vill säga Apoteket AB, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek och Apoteks­gruppen.

Bäst utfall, både bland livsmedelsföretagen och apoteks­kedjorna, var det hos Apoteksgruppen. Där var 28 procent av allt schampo miljömärkt, som var den produktgrupp med mest miljömärkning hos kedjan. Och 13 procent av all deodorant, som var produktgruppen med minst märkning hos kedjan.

Men hos Apoteket AB var det endast några få miljö­märkta produkter och hos Kronans Apotek och Apotek Hjärtat var det inga av de undersökta varorna som hade antingen Svanen eller Bra Miljöval.

Undersökningen är visserligen inte så stor, men Jessica Andréason, projektledare på Naturskyddsföreningen, anser ändå att resultatet är bekymrande.

– Vi kunde se att det är ganska skralt i handeln vad gäller miljömärkta produkter, inte minst på apoteken. Det är olyckligt eftersom miljömärkning är en tydlig och bra signal för att hitta produkter som är bättre för miljön, säger hon.

Apotek Hjärtats miljöchef Cecilia de Pedro säger att hon välkomnar Naturskyddsföreningens kontroll.

Men hur kommer det sig att ni inte hade några miljömärkta varor i undersökningen? Ni är ju ändå en av de mest profilerade apotekskedjorna vad gäller miljöfrågor.

– Vi har satsat på att utveckla våra egna produkter utifrån högt ställda miljökrav och vi har en relativt lång lista med innehållsämnen som vi undviker av miljöhänsyn. Det är en fråga var vi lägger våra resurser och vi har valt att jobba utifrån våra egna miljökrav.

– Men vi vet att kunderna efterfrågar märkning och tar verkligen till oss att det är viktigt.

Karin Söderberg, Kronans Apotek, säger också att hon välkomnar Naturskyddsföreningens undersökning.

– Vi tycker att det är bra att de gör sådana här kontroller. Det fanns inte så många miljömärkta produkter på våra apotek i undersökningen, men vi har miljömärkta varor och vår ambition är att kraftigt öka andelen varor som är miljömärkta, säger hon.

Denna artikel är publicerad av Dagens Apotek.

Relaterat material

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler