Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Magnus Nyhlén, läkare och grundare av Min Doktor, och Henrik Kangro, chefläkare Min Doktor

Magnus Nyhlén, läkare och grundare av Min Doktor, och Henrik Kangro, chefläkare Min Doktor

”Patienten och vården behöver oss”

Låt oss använda tekniken som ett verktyg för att tillhandahålla bästa möjliga vård till våra patienter, i stället för att bromsa in i framtiden, skriver två företrädare för Min Doktor i en debattartikel.

Detta är en opinionstext. Åsikterna som förs fram här är skribentens egna.
Annons:

Vi som driver utvecklingen av e-hälsa möter oftast nyfikenhet från kollegor som ser möjligheterna med digitalisering av vården. Vi får relevanta frågor om patientsäkerheten och eftersom vi kan besvara dessa genom att redovisa hur vi jobbar med anamnes, diagnostik, video vid behov och möjlighet till återkoppling över tid, slutar ofta samtalen med att läkaren ifråga visar intresse för att jobba med digital vård.

Ibland möter vi dock anklagelser och rent förtal som i bästa fall baseras på okunskap och i värsta fall på att kritikerna bortser från fakta om den vård vi ger, då det egentligen handlar om ekonomi - att deras egen vårdcentral får betala ersättning för listade patienter som valt att träffa läkaren i ett digitalt vårdmöte. Så ser ersättningssystemet ut i dag och det är ingenting som vi kan lastas för. Den snabba ökningen av digitala läkarbesök visar att patienterna är trötta på långa vårdköer och också vill ha denna typ av vårdkontakt. Vi måste alla se till patientens bästa och måna om rätten till det fria vårdvalet.

Vi välkomnar därför Sveriges Kommuner och Landstings arbete med nationella riktlinjer, till exempel för ersättning till digital vård. De bör ta hänsyn till produktionskostnaden i den digitala vården, besparingen den utgör för den fysiska vården och de tjänster som nu levereras utan ersättning. Ersättningen bör ligga på en sådan nivå att den också möjliggör den vårdkvalitet som Min Doktor levererar med diagnostik, flera läkarkontakter inom samma ärende och tillgänglighet dygnet runt.

“Om tre år är digitala vårdmöten den minsta förändringen i hur vården jobbar.”

De över 40 specialistläkare som jobbar i Min Doktors tjänst följer alla riktlinjer när de behandlar sjuka människor. De arbetar också på traditionella sjukhus och vårdcentraler och iakttar samma försiktighet vid förskrivning av antibiotika och andra läkemedel där som när de möter patienter över nätet. Vi arbetar med peer review, ett strukturerat arbetssätt för att utvärdera varandras handläggningar vilket ger ökad patientsäkerhet, ökad kunskap och ökad kvalitet. Eftersom vi är digitala har vi en oslagbar spårbarhet och möjlighet till statistisk uppföljning av läkarnas arbete och förskrivningsmönster. Vi jämför gärna - ökade krav på öppenhet hos alla vårdgivare skulle förenkla detta.

Fler ärenden skulle kunna digitaliseras. För att snabba på denna utveckling föreslår vi att traditionella vårdcentraler redovisar hur stor andel av de ordinarie besöken som skulle kunna hanteras digitalt.

Vi föreslår också att alla redovisar antalet besök som inte berättigar ersättning. I de fall Min Doktor får in patienter som söker allmän rådgivning eller behöver fysisk vård, så hänvisar vi dem vidare och begär inte ut någon offentlig ersättning.

Låt oss påminna om att detta bara är början på ett paradigmskifte. Om tre år är digitala vårdmöten den minsta förändringen i hur vården jobbar. Låt oss hjälpas åt att använda tekniken som ett verktyg för att kunna tillhandahålla bästa möjliga vård till våra patienter, i stället för att bromsa in i framtiden.

Relaterat material
Allmänläkare i frontalangrepp mot nätläkarbolag
Nätläkarbolag bemöter kritiken

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler