Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Pär Svärdson, vd Apotea.

Pär Svärdson, vd Apotea.

Apotea gör starkt första kvartal

Nätapoteket Apoteas omsättning efter årets första kvartal blev 338 miljoner kronor ­– en ökning med 62 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Annons:

Det framgår av bolagets kvartalssiffror som släpptes i dag.
– Resultatet ser bättre ut än motsvarande period förra året, men det är ännu inte helt klart vad kvartalets resultat landar på, eftersom bokslutet för mars inte är helt färdigt. Det är några avstämningar kvar att göra, säger Pär Svärdson, vd för apotea.se, till Dagens Apotek.


I fjol gjorde apotea.se ett resultat på 12 miljoner kronor. 
– Resultatet tenderar att variera mellan månaderna. Om vi till exempel har gjort stora tv-kampanjer i februari och lagt ut mycket pengar på det påverkar det resultatet för perioden. Så resultat för kortare perioder säger lite om hur verksamheten går. Vi är nöjda med vårt resultat vad vi hittills har kunnat se i år, påpekar Pär Svärdson.

Försäljningen per månad har överträffat 100 miljoner kronor tre månader i sträck: 115, 105 respektive 118 miljoner kronor för januari, februari och mars.
Apotea har i dag mer än en miljon kunder. Tillströmningen av nya kunder är god samtidigt som bolagets befintliga kunder handlar allt oftare, enligt Pär Svärdson. Övervägande delen av kunderna bor i storstad och är kvinnor i medelåldern. 


Produkter som säljs mest är huvudvärkstabletter, pollenmedicin på våren och solkrämer, det vill säga ungefär samma produktgrupper som finns på ”Sverigetopplistan” för hela apoteksbranschen. Nätförsäljning tenderar att vara mindre under månader med många helgdagar och under helger, enligt Pär Svärdson: 
– Våra kunder handlar mest i början på veckan. Jag tror att folk är rationella. Det vet att om de beställer under en fredagskväll skickas varorna ändå ut först på måndag, så är det lika bra att vänta med köpet till söndag. 
– Den receptbelagda delen ökar allra snabbast av vår försäljning, och är i dag ungefär 20 procent av vår totala försäljning. Det är fortfarande en låg andel om jämfört med traditionella apoteken, men receptdelen växer mycket snabbare än annan försäljning. Jag tror att receptdelen i slutet av året kommer att ligga på 30 procent, säger han.


Det är också anledningen till att Apoteas rådgivning via mejl, chatt och på telefon har ökat mycket.  
– Receptbelagd medicin är ofta mer komplexa produkter än de receptfria och kräver därför mer rådgivning. Kunder som köper receptbelagd medicin på nätet vill ofta ha vägledning hur de ska ta den och undrar över biverkningar, säger Pär Svärdson. 


Apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från cirka 11 miljoner kronor till 968 miljoner kronor 2016. Apotea.se har 285 anställda.
Ett nytt 38 000 kvadratmeter stort lager håller på att byggas i Morgongåva, och beräknas vara klart 1 februari 2018. Apotea ska också öppna ett mindre lager för receptbelagd medicin på Lidingö utanför Stockholm.

Denna artikel är publicerad av Dagens Apotek.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 7 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler