Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Jonas Ekström. De sparsmakade meningarna i bakgrunden är en del av en journal från 1950-talet och rymmer flera års sjukdomshistoria, i skarp konstrast till dagens informationstunga journaler.

Jonas Ekström. De sparsmakade meningarna i bakgrunden är en del av en journal från 1950-talet och rymmer flera års sjukdomshistoria, i skarp konstrast till dagens informationstunga journaler. Bild: Jens Krey

Framtidens journal kretsar kring problemen

Överläkaren Jonas Ekström spaltade upp sin önskelista kring framtidens journal och slog fast att den måste vara problemorienterad.

Annons:

– Jag kan egentligen ingenting om det här, inledde Jonas Ekström, överläkare och verksamhetschef för medicinkliniken i Sala, sin föreläsning om Framtidens journal på Vitalis.

Ett uttalande som får tas med en nypa salt då han också är funktionellt ansvarig för journalen i Region Västmanland.

Som Jonas Ekström ser det finns journalen till av fyra orsaker. Uppföljning, forskning och vad han kallade svarta lådan-info, det vill säga den digra mängd information som skickas vidare till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, när något ”skiter sig” kring en patient. Den fjärde, och viktigaste, orsaken, att ge patienten god vård, hamnar ofta lite i skymundan.

En av anledningarna till det är att dagens elektroniska journaler i mångt och mycket bara är en digital variant av gårdagens pappersjournaler.

– Vi har fått exakt de system vi ville ha i slutet av 1990-talet, sade Jonas Ekström.

Något han exemplifierade med är att det i papperjournalerna gjordes små anteckningar när en patient fick sina recept förnyade. Den funktionaliteten fördes sedan kvickt över till de elektroniska journalerna. Trots att det i dag finns läkemedelsmoduler med receptöversikter där förskrivaren får samma information på ett mer strukturerat sätt. Konsekvensen blir en rad små onödiga journalanteckningar som måste filtreras bort för att snabbare komma åt det väsentliga i själva journaltexten.

Dagens journal är också fragmenterad och utspridd över vårdens olika enheter. Något Jonas Ekström effektfullt visade genom att riva sönder en av Elana Ferrantes böcker och sedan sprida ut sidorna över scenen för att slutligen läsa ett brottstycke av berättelsen. Om journalen i stället fokuserade på patientens olika problem skulle mycket vara vunnet, förklarade Jonas Ekström.

– Drömmen vore en strukturerad problemlista, sade han.

I stället för att den rondande läkaren, eller den pågående jouren, tvingas scrolla igenom mänger av, ofta ovidkommande, information i kronologisk ordning ska det snabbt och enkelt gå att läsa sig till vad en patient har för aktuella problem, vad som är gjorts, hur planeringen ser ut och vem som är ansvarig, önskade sig överläkaren från Sala.

Om journalen problemorienteras går det också att föra in olika riktlinjer i systemet. Så att när en patient med exempelvis bröstsmärta söker akuten frågar systemet den ansvariga läkaren om de åtgärder som finns i paketet bröstsmärta ska genomföras. Efter det får vårdpersonalen reda på vilka prover som ska tas och vilka undersökningar som ska genomföras.

– Nu är det elände, alla måste läsa in sig på riktlinjerna, sade Jonas Ekström.

Han trodde inte heller att patienternas rätt och möjlighet att spärra journalinformation skulle ställa till det för en problemorienterad journal. Snarare tvärtom. Det blir med en problembaserad journal enklare för patienten att välja vilka vårdhändelser/problem som alla vårdgivare inte ska känna till, snarare än att spärra vissa vårdgivare.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler