Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

Elisabeth Norén, allmänläkare och verksamhetschef i geriatrik för Praktikertjänst nära AB.

Elisabeth Norén, allmänläkare och verksamhetschef i geriatrik för Praktikertjänst nära AB. Bild: Jens Krey

Praktikertjänst fortsätter att klicka med patienterna

Dokumentationsverktyget Stelpa har utvecklats och tekniska hinder övervunnits. Samtidigt ställer sig vårdkoncernen frågande till alla kostnader.

Annons:

Dagens Medicin rapporterade om Stelpa i samband med Vitalis 2016. Akronymen, som står för smart teknik lyfter patientarbetet, går kortfattat att beskriva som ett digitalt kollegieblock där patienter med eller utan hjälp av vårdpersonal svarar på frågor och skattningsskalor som sedan omvandlas till journaltext.

För ett år sedan var problemet att texten inte automatiskt fördes över till journalen. Det gör den nu.

– Det kanske inte är så att jorden snurrar åt andra hållet. Men för oss och för patienterna är det här stort, och banbrytande, sade Elisabeth Norén, allmänläkare och verksamhetschef i geriatrik för Praktikertjänst nära AB, på årets Vitalismässa.

Samtidigt har vårdkoncernen upptäckt flera, vad hon kallar innovationshinder, under året som gått. Det ena är att utvecklingen kräver en anslutning till den nationella tjänsteplattformen, som i sin tur förutsätter en anslutningsavgift till Inera.

– Då kan man undra: Om varje vårdgivare ska betala för något som är en nationell tjänst, är det då en nationell tjänst? Jag är inte riktigt säker, sade Elisabeth Norén retoriskt.

Hon poängterade att Praktikertjänst också var tvungna att betala certifieringskostnader som inte hade med CE-märkning att göra.


– Så för att få att vara med och spela så måste vi betala pengar till Inera, och vi förstår inte riktigt varför.

Stockholms läns landsting saknar också stöd för en auktoriseringstjänst för mobila plattformar vilket gör att även det får adderas till Praktikertjänsts utgifter. Enligt Elisabeth Norén utgör kostnaderna ett hinder för att kunna sprida innovationen vidare.

– Just nu funkar det ganska bra för oss i Stockholm, men det skulle kunna gå mycket, mycket smidigare.

Stelpa, som tidigare prövats i ett pilotprojekt i ett av Praktikertjänsts ASIH-team, används nu i flera team och är även tänkt att rullas ut i vårdkoncernens geriatriska slutenvård och andra verksamhetsdelar.

Elisabeth Norén är inte heller främmande för en utveckling mot teamgemensam dokumentation, trots hinder i lagstiftning, kultur, silotänkande och:

– Tyvärr är det väl kanske så att min egen yrkeskår, läkarna, poppar upp som ett problem. Det har jag hört på flera föreläsningar, man är inte riktigt beredd att släppa ifrån sig den makten. Men det vi tänker gör det närmaste året är att skapa en gemensam inskrivningsmall.

Relaterat material
Praktikertjänst swipar sig till mer patienttid

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler