Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Linda Äse.

Linda Äse.

”E-handeln utmanar min farmaceutiska kompetens”

Det krävs nya lösningar på situationer som uppstår då e-apoteket växer – vilket inspirerar, säger farmaceutchefen Lina Äse på Hjärtats e-apotek.

 

Annons:

– E-apoteket är ett lite annorlunda apoteksarbete; vi har till exempel inga fysiska kundkontakter, utan all kontakt med våra nätkunder sker via telefon, mejl och sms, säger Lina Äse, som sedan årsskiftet är chef för farmaciutveckling på Apotek Hjärtats e-apotek i Norrköping.


Hjärtats e-apotek har funnits i snart tre år och har totalt 50 medarbetare. Apoteket servar alla Hjärtats nätkunder i Sverige. Just nu chefar Lina Äse för apotekets elva farmaceuter, samt en apotekstekniker och två medarbetare i kundsupporten.

– Jag tycker att det är roligt med interna processer och utveckling i arbetet, som mycket av mitt arbete på e-apoteket handlar om. E-apoteket är i ständig förändring. Arbetssätt, rutiner och it-system måste anpassas varefter verksamheten växer. Det är otroligt inspirerande och roligt att vara delaktig i den utvecklingen. Det är inte en färdig verksamhet, utan jag måste fundera ut nya lösningar på situationer som uppstår då apoteket växer, säger hon.

E-Apoteket håller just nu på att anställa fler farmaceuter eftersom kedjans e-handel ökar konstant hela tiden.

– Vi har alla typer av kunder. Vad som har slagit mig, och som man kanske inte tänker på, är att vi på e-apoteket ofta expedierar lite ovanliga läkemedel. Det medför att man får utnyttja och utmana sin farmaceutiska kompetens. Många av våra nätkunder handlar apoteksläkemedel, som inte finns på det vanliga hemmaapoteket. det kan till exempel handla om udda injektioner, som vanliga öppenvårdsapotek inte har som lagervaror.

Ett renodlat e-apotek har inga fysiska kunder utan fungerar mer som ett stort lager. Farmaceuterna arbetar i en kontorsmiljö medan de på ett vanligt öppenvårdsapotek har mer kundkontakt och socialt arbete mot kund.

– På ett e-apotek med många medarbetare, som vi har, är det istället mer sociala kontakter internt. Till exempel har vi förmånen att kunna äta lunch tillsammans. Så det blir socialt på ett annat sätt, vilket är trevligt, säger Lina Äse.

Lina blev färdig med sin utbildning till receptarie i början av 1999. Under drygt tio år arbetade hon på Apoteket AB både på öppenvårdsapotek och dosapoteket i Linköping. Efter att apoteksmonopolet släpptes anställdes hon på Apotek1 i Linköping, som förvärvades av Apotek Hjärtat under 2010. Därefter har hon också arbetat som apotekschef för Apotek Hjärtats apotek i Skärblacka.

Denna artikel är publicerad av Dagens Apotek.

Kommentarer