Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

Amazon planerar storsatsning på läkemedelsförsäljning

E-handelsbolaget Amazon ger sig in på nätförsäljning av läkemedel och blir konkurrent till CVS och Walgreens.

Annons:

E-handelsjätten siktar i dagsläget in sig på den amerikanska läkemedelsmarknaden, som omsätter uppemot 300 miljarder dollar per år, drygt 2,6 biljoner kronor. Det skriver Reuters, som citerar CNBC.

Enligt Reuters är etableringen inte okontroversiell, då lagstiftning och krav på leveransförmåga utgör potentiella hinder, som dock Amazon anser sig kunna navigera förbi.

Amazon anser dock att ineffektiviteten i den amerikanska hälso- och sjukvården utgör en möjlighet. Samtidigt är marginalerna på läkemedel i USA goda, vilket sannolikt lockar e-handelsföretaget.

Amazon, som med grundaren Jeff Bezos, i spetsen, startade som en bokhandel, har utökat till mängder av nischer, från livsmedel till betaltjänster, och nu alltså läkemedel.

Liksom i Sverige kräver de flesta delstater i USA licenser och registrering för att leverera läkemedel. Vidare så är distributionen, från läkemedelstillverkare till konsument, ett i det närmaste slutet system.

Flera av de företag som säljer läkemedel via nätet erbjuder också butiker, för snabb och korrekt leverans. Etablerade kedjor som Walgreens Boots Alliance och CVS har handelsmarginaler runt 5,5 procent, vilket är betydligt högre än de marginaler som Amazon är vant att arbeta med, skriver Reuters.

Andra handelsföretag som säljer läkemedel som en del av sina övriga erbjudanden är Wal-Mart och Costco.

Denna artikel är publicerad av Dagens Apotek.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler