Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

GODKÄND. Jeanette Lindblom, på medicinteknisk avdelning vid Blekingesjukhuset, har drivit certifieringsarbetet som i våras gav utdelning.

GODKÄND. Jeanette Lindblom, på medicinteknisk avdelning vid Blekingesjukhuset, har drivit certifieringsarbetet som i våras gav utdelning. Bild: Magnus Lejhall/Bildbyrån

Tufft utvecklingsjobb gav resultat i Blekinge

Sedan maj är den medicin­tekniska avdelningen på Blekinge­sjukhuset certifierad enligt den internationella kvalitetsstandarden ISO 13485. Det är en av de tuffaste standarderna inom branschen – och ett kvitto på hög kvalitet.

Annons:

Vad är en standard?

  • Standarder är gemensamt överenskomna lösningar på återkommande problem.
  • Syftet är att skapa enhetliga och transparenta rutiner som alla kan enas kring.
  • ISO 13485 är en standard för kvalitetsledning för medicintekniska produkter inom sjukvården.

Källa: SIS

Avdelningens viktigaste uppgift är att se till att all medicinsk teknisk utrustning i Landstinget Blekinge är felfri och underhållen. I arbetet ingår bland annat att göra årliga genomgångar ute på klinikerna för att se att utrustningen fungerar som den ska samt att se till att lagar och regler för utrustningen efterföljs.

– För vår verksamhet är certifieringen samma kvalitetsstämpel som Svanen-märkningen är för ett paket tvättmedel, säger Jeanette Lindblom, kvalitetssamordnare på medicinteknisk avdelning och den som har varit drivande i certifieringsarbetet.

I två år har hon och kollegorna gått igenom hur de arbetar och skrivit manualer och checklistor för att skapa gemensamma lösningar som alla enkelt kan ta del av. Systemet bygger på ständiga förbättringar. Det behöver inte vara allvarliga avvikelser, utan oftare handlar det om att hitta smartare sätt att arbeta på.

– Man optimerar olika delar av arbetsordningen så att det blir lite bättre, lite billigare och lite mer tillgängligt för medarbetarna, säger Jeanette Lindblom.

Ett konkret exempel är bättre samordning. Blekingesjukhuset har verk­­samhet i både Karlshamn och Karlskrona. När Jeanette Lindblom drog i gång certifieringsarbetet visade det sig att arbetssätten inte bara skilde sig åt mellan sjukhusen, utan också mellan kollegor som jobbade sida vid sida på samma ställe. Någon hade för vana att alltid göra det lilla extra till allting, medan en annan gjorde exakt vad som stod i regel­verket.

– Då är frågan vad man ska sätta för standard. Det är alltid trevligt att få mer än vad man efterfrågar, men är det det som arbetsgivare ska betala för med tanke på att vi jobbar med statliga medel?

Certifieringen har också gjort avdelningen mer digital. I dag ligger hela kvalitetsledningssystemet ute på nätet, tillgängligt för alla. Därmed slipper sjukvårdspersonalen leta efter rutiner och fråga kollegor, vilket spar tid.

– En del fanns digitalt tidigare också, men då var det någon som hade det på sin egen hårddisk, någon annan sparade det på något gemensamt utrymme på ett ställe och en tredje på ett annat gemensamt ställe. Det fanns ingen struktur, säger Jeanette Lindblom.

Att bli ISO-certifierad sker inte över en natt. Först ska viktiga processer i verksamheten identifieras. Sedan ska innehållet kartläggas, arbetssättet beskrivas, riktlinjer skapas, mål ska sättas upp och så vidare. När det är gjort ska allting följas upp, utfallet ska analyseras, brister åtgärdas och förbättras.

– Många har upplevt det som kämpigt på vägen. Vi har inte haft möjlighet att ta in extern hjälp av konsulter, utan det är något som vi har fått göra vid sidan av ordinarie arbets­uppgifter, säger Jeanette Lindblom.

Vad krävs för att ro i hamn ett sådant mastodontprojekt?

– Man måste ha en intresserad kärntrupp som jobbar aktivt och ger en positiv klang. Annars går det här aldrig att dra igenom, säger Jeanette Lindblom.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler