Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • E-tidning
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

Poängräkning bäddar för rörelse

Att göra träningen till ett spel får familjer att röra på sig i högre utsträckning. Det visar en av de första randomiserade studierna på området som publiceras i Jama Internal Medicine.

Annons:

Vid så kallad gamification används olika spelmekanismer – såsom poängutdelning– för att öka motivation och engagemang för en uppgift. Hur effektiv metoden är för att uppmuntra till rörelse har varit mindre känt, men nu kommer alltså bevis för att konceptet fungerar.

I studien ingick 200 vuxna från 94 familjer i USA. Hälften lottades till en spelgrupp som fick poäng eller avancerade till olika nivåer om de nådde ett uppsatt mål på en stegräknare. Resterande deltagare fick enbart en stegräknare och de utgjorde en kontrollgrupp. Samtliga familjemedlemmar fick återkoppling på sina stegmål via sms eller mejl.

Resultaten visar att spelgruppen rörde sig mer under hela perioden. Efter de första tolv veckorna hade de ökat med i genomsnitt 1 661 steg om dagen. Motsvarande ökning var mindre i kontrollgruppen, endast 636 steg i snitt. Andelen dagar där stegmålen hade nåtts var också högre hos personerna som deltog i spelet.  

De spelande deltagarna började dock röra sig mindre under de sista tolv veckorna, men deras aktivitetsnivå var hela tiden högre än kontrollgruppens.

Med konceptet kan läkares uppmaningar om fysisk aktivitet omvandlas till en rolig och sporrande aktivitet för patienten, skriver en amerikansk läkare i en ledarkommentar till studien. Han efterfrågar dock längre uppföljningar för att bättre veta hur varaktig effekten är.

Deltagarna behövde ha tillgång till en dator eller mobiltelefon för att få återkopplingen. Det gör metoden mindre applicerbar till befolkningen i stort, skriver forskarna. Studien pågick mellan 2015 och 2016. Mer än hälften av deltagarna var kvinnor.

Läs mer i abstract:

Kommentarer